08 mei 2021

Speelveld Strijensas

#TeamCDAHW wil dat het speelveld in Strijensas blijft! Basjan Niemansverdriet zag tot zijn verbazing op de site van Funda dat dit perceel momenteel te koop wordt aangeboden, inclusief de speelweide. Hij stelde het college vragen, en tot onze verbazing kregen wij als antwoord dat het college niet op de hoogte was van het feit dat dit perceel inclusief het speelveldje te koop staat aangeboden. Het is dus maar goed dat we dat hebben aangekaart. Uit de college antwoorden blijkt ook dat de gemeente Strijen de eigenaar jaarlijks betaalde voor het openbaar gebruik van dit veldje. Naar aanleiding van het initiatief van het CDA gaat het college in gesprek met de eigenaar of de eventuele koper om het speelveld te behouden. We houden u op de hoogte!

Hierop volgde een artikel in het Algemeen Dagblad

Enige speelveldje in Strijensas staat op Funda, grote onrust en verbazing bij omwonenden: ‘Wat nu?!’

Grote onrust onder kinderen en hun ouders. Het enige speelveldje van Strijensas staat na 55 jaar plotseling op Funda. En het lijkt er zelfs op dat het al is verkocht. ‘Tot onze verbazing kregen wij als antwoord dat de gemeente niet op de hoogte was hiervan’.

CDA-raadslid Basjan Niemansverdriet, die zelf ook in het dorp woont en de zorgen bij zijn buren bespeurde, trok er meteen over aan de bel bij het college van burgemeester en wethouders. Hoe moet dat nu met die ‘belangrijke en drukbezochte’ speeltuin in het dorp, als het perceel wordt verkocht? En hoe kan het speelveld überhaupt te koop staan op Funda?’ ,,Tot onze verbazing kregen wij als antwoord dat de gemeente niet op de hoogte was hiervan’’, geeft hij aan.

De nieuwe gemeente Hoeksche Waard had kennelijk ook al even geen huur betaald, het was een beetje in de vergetel­heid geraakt

De gemeente was er aanvankelijk inderdaad niet van op de hoogte, meldt wethouder Piet van Leenen. ,,Het is een heel groot perceel, van een boer. En die speeltuin is al sinds 1954 daar. De gemeente huurde dat stukje speelweide altijd van hem. Alleen de nieuwe gemeente Hoeksche Waard had kennelijk ook al even geen huur betaald, het was een beetje in de vergetelheid geraakt”, zegt Van Leenen. ,,Die boer heeft in ieder geval zijn land nu te koop gezet. Dat staat op Funda. En er mag op gebouwd worden. Een meneer uit Hendrik-Ido-Ambacht heeft het gekocht.” Het perceel is volgens Funda verkocht onder voorbehoud.

Fanatieke gebruikers van het speelveldje hoeven zich volgens Van Leenen nog niet direct zorgen te maken dat het verdwijnt met de komst van een nieuwe eigenaar. ,,Ik heb zojuist even met de nieuwe eigenaar gesproken, en hij geeft aan dat hem er alles aan gelegen is dat hij in goede harmonie in Strijensas gaat wonen. Dus hij is echt bereid op een positieve manier een gesprek aan te gaan met de gemeente, over een oplossing.”

Om de tafel

Wanneer de nieuwe eigenaar en de gemeente hierover om de tafel gaan, is nog niet bekend. En hóe een eventuele oplossing eruit zal gaan zien dus ook nog niet. ,,Aan beide kanten is het in ieder geval de bedoeling dat de voorziening in Strijensas blijft.”