31 mei 2017

Droog en mooi.

Het is warm en het wordt steeds droger. Als akkerbouwers hebben wij elke dag te maken met de grillen van het weer.  Fijn zadige gewassen als zaaiuien hebben het vrij snel droog omdat ze geen lange snelgroeiende wortel hebben zoals suikerbieten, die gemakkelijk snel achter het vocht in de bodem aan groeien. Elke dag kijken naar het gewas en naar het weerbericht en beslissingen nemen waarvan je nooit weet of het wat oplevert. Want wat gaan die uien opbrengen en worden alle extra werkzaamheden wel betaald. Maar het groeit hard de hoge temperaturen laten bijna alles in sneltreinvaart groeien.

Afgelopen zondag hadden wij als CDA bestuur van de afdeling Kaag en Braassem een fietstocht  georganiseerd.  Negentien deelnemers fietsten met ons een rondje door Rijnsaterwoude, Oude Wetering en Roelofarendsveen.  Aangekomen in het zuideinde heeft Van Leersum ons opgehaald en het recreatie gebied De Hemmen laten zien. Wout heeft een verhaaltje vertelt over wat hij in de laatste jaren daar gerealiseerd heeft. Een prachtige recreatie plek met vele mogelijkheden en door zijn enthousiasme en goed ondernemerschap heeft  hij er echt wat van gemaakt. Hij heeft geïnvesteerd en rendement behaald.

Die uien gaan we van de week denk toch beregenen , investeren, misschien behalen we ook wel rendement . Waar zo een fietstocht al niet goed voor is. Met zulk mooi weer genieten van water en  mooi uitzicht.

Aad Markx                                                                                                                                                  Voorzitter bestuur CDA Kaag en Braassem.