22 oktober 2018

Duurzaamheid werkt door in de samenleving

Gelukkig is duurzaamheid een begrip waar wij met zijn allen aan willen werken.

Bijeenkomsten met als onderwerp "duurzaamheid"en energieneutraal zijn allang geen bijeenkomsten meer voor de happy few die het zich kunnen veroorloven, maar het leeft in onze hele samenleving.

Dat bewijs werd alleen al geleverd door de avond met als thema duurzaamheid die werd georganiseerd door de Dorpsraad Woubrugge, waar een afgeladen zaal het verhaal van gemeentemedewerker Guido van Enckevort en verantwoordelijk wethouder Inge van der Meer aanhoorden.Hoe wij de gemeente energieneutraal willen krijgen werd ondersteund met voorbeelden en doorkijkjes naar 2030/2040, jaartallen waarin wij energieneutraal of van het gas af willen zijn.

Het beeldende verhaal ontlokte vele vragen en opmerkingen vanuit de zaal, wat blijk geeft van een betrokkenheid bij het onze wereld en ons leefklimaat, wat wij alleen maar kunnen toejuichen, er wordt serieus meegedacht!

In het verlengde van deze bijeenkomst was er afgelopen week ook het volgende bericht:

Kaag en Braassem – Het bestuur van KBenergie is erg blij en trots dat we gisteravond de mijlpaal hebben bereikt dat alle 248 zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis zijn verkocht aan totaal 20 leden. Het project valt onder de landelijk werkende PostCodeRoos (prc) regeling.

Het bestuur gaat nu aan de slag met het geven van de opdracht tot levering en plaatsing van de zonnepanelen. Wij verwachten dat het project: Zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis nog dit jaar operationeel is.

De verwachte opbrengst van de installatie is 61- 65 mWh per jaar wat overeenkomt met het gemiddelde verbruik van 20 huishoudens.

Wanneer het project is afgerond wil het bestuur aan de slag met een tweede project. Belangstellenden kunnen zich nu al aanmelden via de mail [email protected]

meer info: www.kbenergie.nl

Wij als CDA Kaag en Braassem kunnen ook niet anders dan het bestuur van de cooperatie KBenergie feliciteren met het bereikte resultaat. Wij zijn gelukkig met het feit dat de cooperatie samen met de gemeente optrekt om onze gemeente een beetje duurzamer te maken, met zijn allen voor een betere leefomgeving!