14 maart 2022

Jongerenprogramma

JONGERENPROGRAMMA;

MET JONG GELUID HELP JE KAAG EN BRAASSEM VOORUIT

Wij, Bas Kempenaar, Laura de Rijk en Oscar van Leijden hebben met elkaar een jongerenprogramma gemaakt. Het is belangrijk dat wij als jongeren ook echt gehoord worden in de lokale politiek. Wij hebben een frisse blik en nemen een ander netwerk de raad in.

Daarom ook het eerste advies aan de nieuwe raad; “Praat met jongeren en niet over jongeren!”

Onderwerpen waar wij ons in ieder geval de komende jaren voor willen inzetten;

Wonen voor Jongeren.

Het is algemeen bekend dat de jongere starters geen huis kunnen vinden om uit huis te kunnen gaan en wanneer zij dan een woning vinden is het eigenlijk niet op de plek waar ze willen wonen. Wij kennen tal van voorbeelden van jongeren die eigenlijk in hun eigen dorp wilden blijven wonen maar er simpelweg niks (betaalbaars) op de markt komt of te vinden is.

Daarom is het van belang dat de gemeente zich gaat richten op de groep starters die graag een woning willen hebben in zijn/haar eigen dorp. Ik kan een voorbeeld noemen van een project in Hoogmade waarbij er 6 huizen zijn verkocht aan de jongere uit het dorp. Dit is toch een ultiem voorbeeld dat het wel mogelijk is en daarnaast ook goed voor het hele dorp zelf met de verschillende sport en cultuur verenigingen.

Al met al willen we daar ons ontzettend voor gaan inzetten dat naast de grootte dorpen er ook in iedere kern er mogelijkheden zijn dat (jonge) starters een kans hebben om hun eerste huis te kopen/huren.

Hierbij denken we ook aan woningsplitsing onder voorwaarden, ombouwen van bestaande panden, maar ook bijvoorbeeld appartementen bouwen op garageboxen. Kenners zijn we niet; de gemeente moet echter echt ‘out of the box’ gaan denken.

Wij zitten bij het CDA omdat zij een stevige besluiten, onder andere over dit onderwerp, durven te nemen. Als we zelf kunnen meedenken gaan de besluiten hopelijk net even sneller.

Jongeren activiteiten

Jongeren van tegenwoordig hebben veel contact met elkaar, echter is dit vaak tijdens een spelletje Fortnite of FIFA. Een echt gesprek voeren, bijvoorbeeld een telefoongesprek, is soms al lastig.

Onderschat wordt hoe goed het is om elkaar ook in het echt te spreken en elkaar daarbij ook in de ogen te kunnen kijken. Hier is de rol van de verschillende verengingen en de jeugdsocialiteit van groot belang. Want er is niks leuker om met elkaar een potje te voetballen of met z’n alle een feestje te hebben met een dj. Daar moet je echter wel achter kunnen komen…..

Hier ligt, volgens ons, voor de gemeente een taak om de jongeren te helpen om de weg te vinden naar de verschillende faciliteiten die onze gemeente rijk is. Daarnaast help je hier het samenscholen te verminderen en alle gevolgen die hier eventueel bij komen kijken.

Wij willen ons ervoor inzetten dat de jeugd bij de hand wordt genomen en dat ervoor wordt gezorgd dat onze jongeren in een veilige omgeving samen kan komen en dan weten we zeker dat er hele mooie vriendschappen uit ontstaan en wie weet ook nog een aantal mooie plannen.

Een schoner Kaag en Braassem

Nu zul je denken het ging toch om de jeugd? Niets is minder waar. Wat de hele gemeenschap achter laat gaat naar onze kinderen en nog generaties verder. Dus om ervoor te zorgen dat onze kinderen nog steeds gebruik kunnen maken van de mooie gemeente die wij nu kennen is er actie nodig.

We zullen met elkaar moeten investeren in duurzame oplossingen voor onze huizen, bedrijven en verenigingen. Waarbij we allemaal gebruik maken van energie. Denk bijvoorbeeld aan het isoleren van de muur, dak, vloer en ramen. Verder kunnen we kijken daar een hybride warmtepomp en zonnepanelen.

Hier ligt de bal deels bij elke inwoner en daarnaast bij de gemeente om te helpen met kennis en eventuele subsidies.

Wij willen ons graag in zetten voor een schoner milieu en een nog mooier Kaag en Braassem, iets wat we met z’n alle met trots kunnen doorgeven aan onze volgende generatie.

Zorg

We hebben 2 heel lastige jaren achter de rug. Dit kan bij jongeren nog lang nadreunen. Twee jaar van je leven waarin je dingen ontdekt, mensen ontmoet en jezelf ontwikkelt. Het is belangrijk dat er voor jongeren die daar meer dan gemiddeld last van hebben, dat ze hulp krijgen. Ze hebben immers nog een heel leven voor zich.

Wij willen ons inzetten dat daar goed oog voor is, waarbij we ook denken dat voorkomen beter dan genezen is. Door goede communicatie zou dit duidelijk moeten worden uitgedragen.

Wij gaan in ieder geval de signalen die we opvangen meenemen de raad in!

Verkeer

Het openbaar vervoer is niet in elke kern goed geregeld. Nu is dit geen gemeentelijke taak; maar we kunnen er wel invloed op uitoefenen. Vooral een nachtbus van en naar Leiden is iets wat de jongeren nodig hebben.

Wij gaan de komende jaren kijken op welke manier we het openbaar vervoer kunnen verbeteren!

Tot slot.

Denk niet dat CDA muf en saai is. CDA staat voor duidelijke besluiten en is realistisch in wat kan en wat niet kan.

Al is de politiek “de hoge school voor geduld”; met elkaar kunnen we veel bereiken voor de jongeren in Kaag en Braassem.