24 april 2021

Landbouwverkeer mag over busbaan naast de N207 bij Leimuiden, buiten de spits en voor een paar maanden

Na lang aandringen vanuit de raad van Kaag en Braassem gaat het nu eindelijk gebeuren: Landbouw verkeer mag nu eindelijk(tijdelijk) gebruik maken van de N207. Nu maar hopen dat dat tijdelijke permanent gaat worden!

Landbouwverkeer mag tijdens de reconstructie van de Willem van der Veldenweg in Leimuiden gebruik maken van de busbaan naast de N207. Dat zijn de gemeente Kaag en Braassem, provincie Zuid-Holland en vervoersmaatschappij Arriva met elkaar overeengekomen.

Om van die uitwijkmogelijkheid gebruik te kunnen maken, hebben lokale bedrijven een ontheffing nodig van de provincie. Om die te krijgen moeten ze aan strikte voorwaarden voldoen. En onder geen beding mogen ze in de spitsuren - van 6:30 tot 9:30 uur en van 15:30 tot 19:00 - de busbaan op.

Landbouwverkeer dat zich een weg baant door een kern als Leimuiden: het is de gemeente allang een doorn in het oog. Maar over het idee om uit te wijken naar N207 of zijn busbaan viel tot nu toe nooit met de provincie te praten.

Dat het er nu toch van komt, is het resultaat van intensief lobbywerk. Niet alleen de gemeente, maar ook bestuurders van vakbond LTO en vertegenwoordigers van de belangenorganisatie voor loonwerkers hebben in Den Haag duidelijk gemaakt dat er geen passend alternatief in de maanden dat doorgaand verkeer niet mogelijk is op de Van der Veldenweg. Anders dan bij het stuk N207 dat evenwijdig aan de Herenweg in Rijnsaterwoude loopt, ontbreken hier namelijk parallelbanen waar ook landbouwverkeer overheen kan.

Het is de bedoeling de werkzaamheden aan de Van der Veldenweg in juli van start gaan en het werk begin volgend jaar klaar is. De gemeente laat als wegbeheerder rijbaan en openbare verlichting vernieuwen, het hoogheemraadschap van Rijnland verbetert ondertussen de dijk.

Bron: www.leidschdagblad.nl