20 januari 2018

Storm; de week van: Henk Hoek, CDA-Wethouder Kaag en Braassem

De week van de storm. We hebben de beelden gezien. Voetgangers die omver werden geblazen, vrachtwagens die als speelgoedautootjes omvielen, bomen die knapten als ware het (al) lucifers. Onvoorstelbaar die natuurkracht als code rood wordt aangekondigd. Huiveringwekkend als je er middenin zit en er de nare gevolgen van ondervindt. Zij die thuis zijn gebleven zagen spectaculaire beelden. Zij die het dak van hun huis voelden waaien hebben even geen thuis en wel een hoop ellende.

Je hebt onmiddellijk te doen met de slachtoffers en allen die letsel en schade hebben opgelopen. Naast het persoonlijke leed is er de schade en die bedraagt naar schatting 90 miljoen euro. Dat is niet mis. Het is te hopen dat het leed voor hen snel is geleden.

Je zou denken dat al die wind gezorgd heeft voor een flink grotere opbrengst van windturbines. Niets is minder waar. Op zaterdag valt te lezen dat de windmolens bij windstoten van dit formaat worden stilgezet, om schade te voorkomen. Begrijpelijk, en wel jammer, zo waait die wind allemaal weg met alleen een spoor van vernieling achter te laten.

De stormachtige week begon zo rustig op zondag. Die middag was er een gezamenlijke repetitie van Liefde voor Harmonie (LvH) en het Emanuelkoor uit de Petruskerk in Roelofarendsveen. Ter gelegenheid van het 130-jarig bestaan van LvH heeft deze muziekvereniging de Gospel Mass van Jacob de Haan ingestudeerd. Een werkelijk schitterend muziekstuk waarvan de zangpartijen door het Emanuelkoor worden verzorgd. De uitvoering is op zaterdagavond 10 februari, om 19:00 uur in de Petruskerk. Een unieke gelegenheid om een bijzonder muziekstuk te horen. U kunt dit lezen als een uitnodiging.

Maandag had ik een interview met een redacteur van het magazine van de vereniging ‘Eigen Huis’. Het was hen niet ontgaan dat de gemeente Kaag en Braassem de afgelopen vier jaar lagere woonlasten kende voor de inwoners dan andere vergelijkbare gemeenten. Men wilde weten hoe dat kwam. Met enige trots heb ik verteld dat we in Kaag en Braassem goed op de centjes letten. Dat we goed nadenken over de bestemmingen van de middelen en waar het kan, we de uitgaven terugschroeven en daardoor ook de lasten voor de inwoners omlaag brengen. De afgelopen jaren is de OZB niet gestegen en zijn rioolheffing en afvalstoffenheffing verlaagd. Jammer dat sommige mensen nu zo te hoop lopen en rondbazuinen dat alles duurder wordt. Dat het hele afvalbeleid alleen maar kostenverhogend werkt. Het tegendeel is waar. Het is zelfs ‘Eigen Huis’ niet ontgaan. Gelukkig weten de meeste inwoners wel beter.

Dinsdag werd voor een groot gedeelte in beslag genomen door de vergadering van het college. We gaan in de richting van het einde van dit mooie team. De vier jaar zitten er bijna op. De laatste besluiten die deze raad nog kan gaan nemen zijn nu onderwerp van gesprek in het college. Met dezelfde inzet als in het begin werken we met heel veel energie en eigen inbreng eensgezind naar het einde. Na 21 maart weten we welke veranderingen er komen.

Woensdag was een Holland-Rijnlanddag. ’s Morgens eerst overleg met de collega-wethouders uit de regio over jeugdzorg. Met de collega’s financiën aansluitend overleg over de begroting. De kosten voor jeugdzorg stijgen nog steeds en dat zorgt voor veel onrust onder de wethouders financiën in de regio. Niet echter bij mij en collega Han de Jager uit Alphen aan den Rijn. Onze beide gemeenten hebben vanaf 2018 jeugdzorg belegd bij GO voor jeugd! En daarbij is bedongen dat zij kwaliteit, snelheid en nabijheid garanderen en dat voor een vast bedrag doen. Hierdoor weten we hoeveel we aan geld kwijt zijn. De eerste paar jaar wat meer, en dan op termijn komen de beide gemeenten uit met het rijksgeld voor jeugdzorg. Heel rustgevend voor de wethouder financiën en voor de inwoners. Vanwege die reden hoeven de heffingen in ieder geval niet omhoog. Of kwaliteit, snelheid en nabijheid worden gegarandeerd, wordt elk kwartaal gemonitord en besproken in het overleg dat wij met GO voor jeugd! hebben.

En donderdag was er dan die storm. Gelukkig woedde deze niet de gehele dag. ’s Avonds was het weer rustig. Geen probleem om naar de algemene ledenvergadering van de afdeling Kaag en Braassem van het CDA te gaan. We waren te gast in Hoogmade, bij restaurant De Kromme Does, aan het water! In onze mooie gemeente is (onder andere) het water dat mensen bindt: alle elf kernen zijn via het water te bereiken. Zie ook ons verkiezingsprogramma; ‘Wat mensen bindt’.

We mochten rekenen op een flink aantal leden. Tijdens die vergadering is de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart a.s. vastgesteld. Met een goede mix van jonge en al wat oudere leden, ervaren raadsleden en nieuwe gezichten gaan we met een mooi programma de verkiezingen in: ‘Wat mensen bindt’. U vindt de tekst elders op deze website.

Elke storm gaat weer liggen, we hebben dat de afgelopen week gemerkt, en niet alleen de afgelopen week (!)

Vrijdag was het begin van een paar dagen vrij. Even stoom afblazen en nieuwe energie opdoen voor de komende tijd. Er komt een intensieve en enerverende tijd aan, het bestuurlijk werk gaat door en de campagne is begonnen. Op naar 21 maart.