03 maart 2022

''Waarom tekent de gemeenteraad nou niet gewoon bij het kruisje?

Dat gevoel bekroop mij tijdens de hoorzitting bestemmingsplannen van maandag 7 februari. Tijdens die avond stonden vier bestemmingsplan-wijzigingen op de agenda. De ontwerptekeningen van deze plannen hadden eerder ter inzage gelegen, waarbij belangstellenden en/of belanghebbenden hun zienswijze konden indienen. Voor het plan aan de Tuinderij in Leimuiden en Irenelaan op Kaageiland hebben meerdere inwoners die moeite genomen. Deze zienswijzen worden vervolgens door het college van een antwoord voorzien, waarna het complete dossier als raadsvoorstel aan de gemeenteraad wordt aangeboden ter besluitvorming.

Onze gemeente heeft er jaren geleden voor gekozen om een regiegemeente te zijn. Daar is veel voor te zeggen, niet in de laatste plaats vanwege het financiële risico wat zelf ontwikkelen met zich meebrengt. Dat betekent wel dat de gemeente zelf geen initiatieven opstart en alle bouwplannen vanuit derden moeten komen, zoals bijvoorbeeld woningbouwverenigingen, commerciële ontwikkelaars, sportverenigingen en/of inwoners. Door een Ja, tenzij … - opstelling zal het zittende college van B&W deze initiatieven met een positieve grondhouding ontvangen. Daarna gaan de initiatiefnemer en de toegewezen ambtenaren, soms jarenlang, enthousiast met elkaar aan de slag.

Volgens de CDA-fractie ligt daar het risico van tunnelvisie op de loer: er moet tenslotte een resultaat worden bereikt!  Dit heeft ergens overeenkomsten met een rechercheteam wat een misdrijf onderzoekt en daarbij gedreven is om te komen tot een veroordeling.

Het CDA Kaag en Braassem is er geen voorstander van dat de gemeenteraad het traject wat reeds is doorlopen nog eens dunnetjes overdoet. De initiatiefnemer, de ambtenaren, het college en andere betrokkenen hebben hun inbreng gehad en nu is het aan de raad om haar taak als kader-stellend, toetsend en volksvertegenwoordiging uit te oefenen. Vergelijkbaar met de rol van het OM en/of rechter in de parallel met het oplossen van een misdrijf.

Als een wethouder tijdens het besluitvormingstraject van de gemeenteraad opmerkt: ''maar we willen toch allemaal hetzelfde?'', dan heeft zij zeker een goed punt. Op het niveau van 'beter', 'mooier', 'schoner', 'veiliger', 'eerlijker', 'fijner', etc. heeft zij volledig gelijk. Over de manier waarop we dat kunnen bereiken, kunnen we het echter best oneens zijn. Eén belangrijk onderdeel is bijvoorbeeld het participatietraject. Voor de CDA-fractie betekent participatie dat belanghebbenden/belangstellenden door de initiatiefnemer en ambtelijke organisatie als serieuze gesprekspartners worden behandeld. Ik constateer nu geregeld dat een goede, inhoudelijke inbreng van inwoners te gemakkelijk aan de kant wordt geschoven. Waarschijnlijk omdat dat het te bereiken resultaat in de weg staat. Zo worden vragen te vaak afgedaan met een standaard antwoord over rechtmatigheid, gevolgd door een opsomming van voorschriften, richtlijnen en wetsartikelen. Zo'n antwoord raakt vaak de onderliggende bedoeling van de vraag niet en laat daarmee de vragensteller in vertwijfeling of boosheid achter.

Volgens de CDA-fractie is de gemeenteraad ook aangesteld om ervoor te zorgen dat alle invalhoeken bij een bestemmingplanwijziging voldoende aan bod zijn gekomen. Dus niet enkel het belang van het initiatief, hoe 'mooi' en 'fijn' het resultaat soms ook lijkt. Dat is de belangrijkste reden dat de CDA-fractie in de gemeenteraad dus nooit zomaar bij het kruisje tekent. Dit mogen de inwoners van Kaag en Braassem van onze fractie verwachten; daarvoor zijn wij besteld.

Marcel Doze

Burgerraadslid namens het CDA Kaag en Braassem

p.s. De besluitvormende raad over de Tuinderij en Irenelaan staat gepland op 7 maart, waarbij de CDA-fractie van mening is dat de doorlopen participatietrajecten niet overeenkomen met hoe wij dat graag zien.