27 februari 2017

Gemeente investeert in duurzame gebouwen

De gemeente wil dit jaar ruim een half miljoen euro investeren in het verduurzamen van 6 gemeentelijke gebouwen. "Wij stellen aan de raad voor krediet beschikbaar te stellen en de kosten van deze maatregelen te dekken door lagere energielasten", aldus wethouder Van der Spijk.

Als eerste worden het gemeentehuis, de gemeentewerf, de parkeergarages en het Kwadrant aangepakt. Maatregelen zijn bijvoorbeeld het isoleren van daken, het vervangen van ketels of het aanbrengen van LED-verlichting. Op sommige gebouwen komen zonnepanelen die zelf energie opwekken. De maatregelen moeten een besparing van 17,8% op de energienota opleveren.

Energieverbruik
De gemeente is eigenaar van ruim 160 panden. Hiervan maken 67 panden deel uit van het maatschappelijk vastgoed. Dit zijn o.a. wijkgebouwen, sportaccommodaties en musea. Jaarlijks verbruiken de gemeentelijke gebouwen ca. 1,2 miljoen kWh elektra en ca. 100.000 m3 gas. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat en groot deel van de gemeentelijke gebouwen een laag energielabel heeft. Op de energierekening kan de gemeente een flinke winst te behalen. Om de stroom- en verwarmingskosten omlaag te krijgen, is wel een investering nodig. Deze worden gedekt door lagere energielasten. De meeste investeringen worden terugverdiend doordat energie wordt bespaard of zelfs opgewekt. De maatregelen sluiten zoveel mogelijk aan bij natuurlijke momenten van onderhoud.
Het doel is een besparing op de energienota van 17,8%. Door deze maatregelen stijgt het energielabel van het gemeentehuis van D naar B. Het energielabel van de kantoren op de gemeentewerf stijgt van label B naar A. De inpandige kantoren van de werkplaats van de gemeentewerf en het Kwadrant hebben al een energielabel A.

Verduurzamen in fasen
De gemeente verduurzaamt de gebouwen die naar verwachting nog lange tijd in eigendom blijven en die daarnaast groot genoeg zijn om de maatregelen effect te laten hebben. De gemeente heeft nu voor 6 gebouwen maatregelen op de rol staan die dit jaar worden uitgevoerd.
Als eerste krijgen de parkeergarages Princehaven en de Rooie Buurt energiezuinige LED-verlichting en bewegingsschakelaars. De verlichting brandt dan alleen nog als er mensen in de garage aanwezig zijn. Naar verwachting leveren deze maatregelen een besparing van 50% op! Later komen er zonnecollectoren op de daken van het Kwadrant, de gemeentewerf en het gemeentehuis. De gemeente heeft via het fonds 'Stimulering Duurzame Energie' hiervoor subsidie ontvangen. Het gaat om een totaal bedrag van € 169.693. De subsidie is dus afhankelijk van de hoeveelheid zonuren.
Dit is de eerste fase want Katwijk gaat nog meer van haar gebouwen aanpakken. In medio 2017 volgt een tweede fase met gebouwen van het Sportbedrijf en het Welzijnskwartier. Investeringen in de overige gemeentelijke gebouwen zullen in de laatste fase (naar verwachting in het jaar 2018) meegenomen worden. Het pakket aan maatregelen is te omvangrijk om alle panden tegelijk te verduurzamen.

Besluitvorming
Naar verwachting beslist de gemeenteraad in maart over dit voorstel. Na het raadsbesluit wordt gestart met de uitvoering van de duurzaamheidsmaatregelen.