06 april 2017

CDA: Huishoudelijke hulp wordt maatwerk met keukentafelgesprek

Het CDA is blij met het besluit dat de huishoudelijke hulp in Katwijk weer terugkeert als een maatwerkvoorziening. Dat houdt in dat iedere inwoner van Katwijk die zelf niet meer in staat is om voor een schoon en leefbaar huis te zorgen, weer een zogenaamd 'keukentafelgesprek' krijgt. In dat keukentafelgesprek wordt nagegaan welke hulp precies nodig is en wordt op basis van de inkomenssituatie bepaald hoeveel iemand zelf moet bijdragen voor de huishoudelijke hulp.

Proces te lang geduurd
Al in het najaar van 2016 was duidelijk dat de huidige regeling voor huishoudelijke hulp in Katwijk aangepast moest worden. Het Katwijkse beleid kwam niet volledig overeen met de bedoeling van de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Daarom heeft de Katwijkse CDA-fractie het afgelopen half jaar herhaaldelijk gepleit voor een maatwerkvoorziening waarbij voor iedere burger precies duidelijk is wat aan hulp verwacht kan worden.

Ook echt een schoon en leefbaar huis
"De komende maanden moet nog veel uitgewerkt worden, zoals wat precies onder een 'schoon en leefbaar huis' wordt verstaan en op welke wijze dit met de cliënt wordt vastgesteld," stelde CDA-raadslid Janneke van Kruistum-Belo donderdag 30 maart in de gemeenteraadsvergadering. "Voor het CDA is daarbij van belang dat er vanuit de gemeente actief nagegaan wordt of aanbieders van huishoudelijke hulp ook echt voor een schoon en leefbaar huis zorgen. Dus geen piepsysteem waarbij gewacht wordt op signalen van de gebruikers, maar actief navragen en waar nodig controleren."

De nieuwe regeling kent een inkomensafhankelijke bijdrage voor huishoudelijke hulp. Dat voorstel kon op steun rekenen van het CDA. Van Kruistum-Belo: "De WMO is bedoeld om degenen die het zelf niet meer redden te ondersteunen. Dan is het rechtvaardig én solidair dat mensen naar draagkracht zelf meebetalen."

Lees hier meer informatie over de aangepaste Hulp bij het huishouden.

Vragen of ervaringen met de huishoudelijke hulp in Katwijk?
Stuur een e-mail naar CDA-raadslid Janneke van Kruistum-Belo op [email protected].

GEMEENTERAAD B