20 april 2017

CDA stemt in met bouwplan Villa Allegonda

De gemeenteraad heeft 'ja' gezegd tegen de bouw van drie appartementen naast Villa Allegonda op de Boulevard. De raad gaf de zogenaamde 'verklaring van geen bedenkingen' af, waar de rechter om had gevraagd. CDA-raadslid Irene van der Plas:

"Een prachtig gerestaureerde villa zonder appartementen was het ideale plaatje geweest maar vanaf het begin was duidelijk dat dit niet mogelijk was. Een plan voor een volledige reconstructie van Villa Allegonda was alleen haalbaar als de verloren ruimte werd gecompenseerd en gefinancierd met de bouw van een aantal appartementen. Met de uitvoering van dit plan krijgt Katwijk Villa Allegonda terug."

Uitzicht
Vanaf de eerste planvorming is er door de architect contact gezocht met de Rijnmondbewoners. Naar aanleiding van hun bezwaren werd het aantal appartementen van 4 naar 3 teruggebracht. Ook is het appartementengebouw 6 meter verder van de waterkering komen te staan. Bij de meeste bewoners is er geen sprake van verslechtering van uitzicht. Sterker nog; vanaf de eerste verdieping gaan de meeste bewoners erop vooruit. Op de begane grond moet een aantal bewoners inderdaad verder naar links of rechts kijken om de zee te zien: hun uitzicht is gewijzigd en dat is slikken, dat begrijpen wij, al kun je de vraag stellen of het er echt slechter op is geworden. De rechter vindt het verlies aan uitzicht in ieder geval niet van dien aard om het plan af te blazen en stelt: het uitzicht wordt al beperkt door Villa Allegonda en er is geen recht op blijvend uitzicht.

Zorgvuldig
Het bouwplan voor de 3 appartementen is verantwoord, voldoet aan alle wet- en regelgeving en alle ruimtelijke en milieuaspecten zijn meegenomen. Het ontwerp doet recht aan de duinen én aan het monument en past goed in de nieuwe boulevard. Er is uitgebreid overleg geweest tussen de architect, het hoogheemraadschap, de erfgoedcommissie en de stadsbouwmeester. Er is met grote zorgvuldigheid geopereerd.

Vaart maken
Bij de CDA-fractie was er geen twijfel om de gevraagde verklaring van geen bedenkingen voor de vergunning van het bouwplan af te geven. Irene van der Plas: "Inhoudelijk had de rechter niets aan te merken op het bouwplan en het is dus niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening. Wat het CDA betreft worden de bouwwerkzaamheden nu zo snel mogelijk voortgezet."

PvdA, Gemeentebelangen, Kies Katwijk en Hart voor Katwijk stemden tegen het besluit.