09 juni 2017

Welk Katwijks bedrijf adopteert rotonde Westerbaan/Zeewinde?

De gemeente Katwijk wil de aankleding en het beheer van het midden gedeelte van de rotonde Westerbaan/Zeewinde laten verzorgen door een Katwijks bedrijf. Dit is de uitwerking van een toezegging die wethouder Knape deed op voorstel van de CDA-fractie. CDA-raadslid Lisette van der Maden pleitte in december voor een proef omdat de CDA-fractie met een dergelijke adoptie voordelen ziet voor de gemeente én gemeenschap. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad steunde het voorstel voor een proef.

Het gaat om een proef voor drie jaar. Het bedrijf mag op de rotonde reclame plaatsen. Deze borden mogen niet te groot zijn en het plaatsen van bouwwerken of objecten is niet toegestaan. Wethouder Jacco Knape: "We willen kijken of adoptie een manier is om een rotonde een extra kwaliteitsimpuls te geven. Het adopteren van een rotonde heeft voor beide partijen voordelen. De gemeente hoeft de aankleding en het onderhoud niet meer te regelen en het bedrijf krijgt de kans om een visitekaartje af te geven en zo zijn naamsbekendheid te vergroten".

De gemeente roept Katwijkse bedrijven die interesse hebben op zich aan te melden. Ook niet hoveniersbedrijven kunnen meedoen. Zij moeten wel een hoveniersbedrijf in de arm nemen. Wanneer meerdere bedrijven zich aanmelden wordt geloot wie de rotonde mag adopteren. Het gekozen bedrijf maakt vervolgens een uitdagend en vernieuwend ontwerp voor de rotonde. De gemeente controleert of het ontwerp voldoet aan de gemaakte afspraken en aan de regels met betrekking tot verkeersveiligheid.

Voorwaarden en aanmelden
Bedrijven kunnen zich uiterlijk tot 14 juli aanmelden door een mail te sturen naar [email protected]. Vermeld naam en contactgegevens. Heeft u geen hoveniersbedrijf? Geef dan in de mail aan met welk hoveniersbedrijf u gaat samenwerken. Uit alle inzendingen wordt een bedrijf geloot. Op 21 juli maakt de gemeente de winnaar bekend. Dat bedrijf krijgt een contract van drie jaar voor het inrichten en beheren van de rotonde. Daar hoort bij dat men moet investeren in:
- het inrichten van de rotonde volgens goed gekeurd ontwerpplan;
- beheren van de rotonde;
- het aanschaffen van maximaal drie reclameborden (maximale afmeting 70 x 50 cm);
- aanvraag omgevingsvergunning.

Het doel is dat aankomend plantseizoen het ontwerp voor de rotonde Westerbaan/Zeewinde uitgevoerd kan worden. Na twee jaar wordt de proef geëvalueerd en op basis van de ervaringen wordt besloten om de adoptie te stoppen of uit te breiden naar andere rotondes.