07 juli 2017

CDA blij met versterking WhatsApp buurtpreventie in Katwijk

Er komen meer WhatsApp buurtpreventiegroepen bij in Katwijk, heeft het College van B&W deze week besloten. Ook is door de gemeente een account voor Wabp.nl aangevraagd en worden Buurtpreventie WhatsApp-borden aangeschaft.

Het CDA is blij met dit besluit. Raadslid Irene van der Plas, die zich al geruime tijd inzet voor het faciliteren van initiatieven van inwoners voor buurtpreventie:

"We hebben er lang op moeten wachten maar het is goed te constateren dat de gemeente inziet dat het belangrijk is om de betrokkenheid van bewoners bij de veiligheid in hun buurt te stimuleren. Het zou mooi zijn als we in Katwijk tot een gemeentedekkend netwerk van buurten met een WhatsApp-groep kunnen komen."

Herkenbaarheid met WhatsAppborden
De zichtbaarheid van BuurtWhatsApp-groepen is een belangrijke succesfactor in het terugbrengen van de criminaliteit. Uit gesprekken, tijdens een pilot die in de Molenwijk in Katwijk aan den Rijn is gedaan, kwam naar voren dat de deelnemers eraan hechten dat het duidelijk moet zijn dat er een WhatsApp-groep actief is. Het aanbrengen van de buurtpreventie WhatsApp-borden wordt gezien als een meerwaarde.

Vorig jaar kregen beheerders van BuurtWhatsApp-groepen in Katwijk nog een negatief antwoord op hun verzoek om een dergelijk bord te mogen plaatsen. Het CDA liet het er niet bij zitten. Raadslid Irene van der Plas stelde het college het afgelopen jaar vele kritische vragen over deze kwestie.

Op het nu positieve besluit van B&W reageren de beheerders van de omvangrijke en actieve WhatsApp-groep Rijnsoever en van de groep in Schutterswei dan ook onmiddellijk:

"Een geweldig resultaat. Door het plaatsen van buurtpreventieborden wordt duidelijk dat burgers in buurten alert zijn op verdachte situaties. Eindelijk komt nu ook de gemeente Katwijk tot dat besef.''

Daling aantal inbraken
Steeds meer Nederlanders houden hun buurt actief in de gaten via WhatsApp. Inmiddels zijn zo´n 500.000 mensen lid van speciale WhatsApp-groepen, waarin gecommuniceerd wordt over verdachte situaties en personen in hun buurt. Dat blijkt uit cijfers van het landelijke platform WhatsApp Buurtpreventie. Door samen te werken kunnen mensen de eigen buurt veiliger maken. Met de opkomst van buurt WhatsApp-groepen is het aantal woninginbraken drastisch gedaald. Ervaring van een WhatsApp-project in de gemeente Tilburg leert bijvoorbeeld dat een combinatie van maatregelen een langdurig drukkend effect heeft gehad (daling circa 40%) op het aantal inbraken in de aangesloten buurten.

CDA-raadslid Irene van der Plas