20 juli 2021

Blij met concrete veiligheidsmaatregelen Brouwerstraat

Afgelopen donderdag haalde CDA-raadslid Jonathan de Mooij tijdens de raadsvergadering over verkeersmaatregelen voor de Brouwerstraat een regel uit het Koninglied aan: 'De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier.' "Ik denk dat veel bewoners er niet meer in geloofden, maar na vele jaren wordt nu eindelijk de Brouwerstraat aangepakt en dus is die dag eindelijk hier."

Vele vragen
Bewoners, omwonenden, voetgangers en fietsers ondervinden al jaren overlast en na vele vragen van onder andere het CDA is er een rapport gekomen waarin alle aspecten zijn meegenomen.  Met één maatregel ga je het namelijk niet redden. Voor het CDA is het belangrijk dat de bewoners en gebruikers zich er thuis en veilig voelen.

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier.

Maatregelen
In het raadsvoorstel staat dat er gekozen wordt voor een 30km/uur gebiedsontsluitingsweg (GOW-30) met bijbehorend besluit om van de erftoegangsweg een voorrangsweg te maken, het instellen van een vrachtwagenverbodszone ‘uitgezonderd laden en lossen’ voor bestemmingsverkeer en stoplichten die met elkaar in verbinding staan en verkeersstromen moeten verminderen. Deze komen te staan aan de randen van de Brouwerstraat en de Oegstgeesterweg. Deze resultaten zijn voortgekomen uit gesprekken met bewoners, wijkraden, ondernemers en belanghebbenden.

Handhaving
De eerste maatregelen zullen merkbaar zijn na de zomervakantie want dan worden de borden geplaatst en zal het vrachtwagenverbod ingaan. Rond de jaarwisseling zullen de stoplichten geplaatst worden. De wethouder heeft toegezegd dat er gehandhaafd zal gaan worden op het vrachtwagenverbod. Mocht het zo zijn dat vrachtwagens zich hier niet aan houden dan worden er camera’s opgehangen. Dit traject loopt via het OM.

“We hebben in deze raadsperiode constant aandacht gevraagd voor de Brouwerstraat. Namens het CDA zullen Jonathan en ik de ontwikkelingen blijven volgen en waar nodig aan de bel trekken”, aldus Dick Oudwater van het CDA Katwijk.