26 november 2019

CDA: Betere uitrusting gemeentelijke handhavers

Gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA's) krijgen betere uitrusting. Zij krijgen een draaiende camera op het lichaam én handboeien. Het CDA pleitte hier bijna een jaar geleden al voor.

Goede stappen naar een veilige gemeente
Woordvoerder Veiligheid Dick Oudwater: "Ik ben blij dat het CDA-voorstel nu toch wordt overgenomen. Wij zien een camera op het lichaam van de gemeentelijk opsporingsambtenaar namelijk als een 'preventief wapen'. Waar burgemeester Visser in februari nog zei dat het op dat moment niet nodig was in Katwijk, veranderde dat de afgelopen maanden. Zo waren er bijvoorbeeld twee geweldsincidenten tegen GOA's te betreuren.

Oudwater benadrukt nog maar eens dat veiligheid voor het CDA een speerpunt is. "Onze inwoners moeten in een veilige gemeente kunnen wonen. Maar ook de veiligheid van onze GOA's is natuurlijk van groot belang. Bodycams en handboeien helpen daarbij en dat is toch wat je wilt? Dat onze handhavers veilig hun werk kunnen doen. Wat mij betreft een mooi resultaat!"

Onze inwoners moeten in een veilige gemeente kunnen wonen.

Verbod lachgas evenementen
Een ander punt waar de CDA-fractie zich al een tijdje voor inzet is het terugdringen van het gebruik van lachgas. Daarvan heeft het gemeentebestuur inmiddels besloten dat verkoop en bezit bij evenementen verboden wordt. Omdat het de gezondheid van onze jongeren kan schaden hoopt het CDA dat de gemeente op termijn nog meer gaat inzetten op preventie en op het tegengaan van handel in het algemeen, zoals in andere gemeenten al het geval is.