10 april 2020

CDA: Blij met groot onderzoek naar armoede in Katwijk

De gemeente gaat aan de slag met een groot onderzoek naar armoede in Katwijk. Een goede zaak, zeker in deze onzekere tijden, volgens het CDA.

Taboe
Het komt op een goed moment; de sierteelt en het toerisme ondervinden veel hinder van de coronacrisis, net als ondernemers in het midden en kleinbedrijf. Daarnaast heerst er binnen de gemeente een zeker taboe. Een groot aantal huishoudens kampen met financiële problemen of dreigen daarin te komen, maar de gemeente en schuldhulporganisatie Grip op de Knip helpen daarvan jaarlijks maar een klein gedeelte omdat mensen er vaak niet voor uit durven komen. Daarom is het goed dat het onderzoek in samenhang wordt uitgevoerd; wijkteams, maatschappelijke organisaties, scholen, zorgverzekeraars, energieleveranciers, huisartsen, woningcorporaties, kerken en vele anderen worden betrokken. Zij kunnen een signalerende functie vervullen.

Het onderzoek komt op een goed moment; de sierteelt en het toerisme ondervinden veel hinder van de coronacrisis.

Stichting Urgente Noden
Op dit moment zijn er helaas nog vaak schrijnende situaties waarin wettelijke voorzieningen tekortschieten. Raadslid Dick Oudwater: “Ik heb de afgelopen jaren meerdere keren aandacht gevraagd voor een Katwijkse afdeling van Stichting Urgente Noden (SUN) die mensen in acute financiële nood binnen een dag aan 750 euro kan helpen. Fijn dat dit zo prominent in het onderzoek wordt opgenomen. Er is niets mis mee om in tijden van moeilijkheden een steuntje in de rug te krijgen.”

Basisbehoeften
“De komende tijd is het van groot belang dat mensen in ieder geval in hun basisbehoeften kunnen worden voorzien”, aldus raadslid Jacco van Duijn. “Het Vasten Lasten Pakket en het opkoopfonds voor schulden zijn het onderzoeken waard. Ik ben benieuwd.”