11 september 2018

CDA en GB: blij met nieuw hondenveldje aan Kanaalpad NW

De gemeente gaat binnenkort een hondenveldje inrichten tegenover de fietsbrug over het kanaal in Rijnsburg. Dit als resultaat van een motie die begin dit jaar door de gemeenteraad van Katwijk werd aangenomen. Het is de bedoeling er een bankje met afdak neer te zetten voor de baasjes en speelattributen voor de honden. De voorzieningen worden betaald uit het geld dat met de hondenbelasting binnenkomt. Om de realisatie van een flink hondenveldje mogelijk te maken, verdwijnen er vier kleinere kassen.

Zoektocht
De komst van het veldje kent een lange voorgeschiedenis. Al in 2015 verzamelde Rob Zonneveld meer dan honderd handtekeningen voor een hondenveldje in deze omgeving in Rijnsburg. In 2017 hebben de raadsleden Geert Diemer (GemeenteBelangen) en Irene van de Plas (CDA) gesproken met de eigenaar van het bedrijf waarvan de gemeente het land nu gaat huren. Beiden hebben daarna een motie voorbereid waarin het college van Katwijk werd verzocht een tweede hondenveldje in Rijnsburg in te richten. Geert Diemer en Irene van der Plas zijn blij met dit resultaat: "Het was een hele zoektocht maar de volhouder wint. Voor Rijnsburg betekent dit een verdubbeling van het aantal hondenveldjes. Het was er namelijk maar één, aan de Waterboslaan en dit is ook nog eens een tijdelijk veldje." Katwijk heeft straks 26 hondenveldjes waarvan er dan 2 in Rijnsburg liggen.