12 december 2017

CDA feliciteert winnaars Vrijwilligersprijzen 2017

Op 12 december reikte burgemeester Visser in een vol Tripodia de jaarlijkse Vrijwilligersprijzen uit. Ons raadslid Jonathan Weegink, al enige jaren jurylid, was er bij. "Het is elk jaar weer een hele dankbare en tegelijk ook moeilijke klus om uit al die mooie inzendingen de genomineerden en de uiteindelijke winnaar te kiezen", aldus Weegink.

Het CDA is trots op de vele vrijwilligers in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Ze verdienen allemaal onze waardering, maar in het bijzonder feliciteren wij de winnaars van de Vrijwilligersprijzen 2017!

De 16-jarige Anna ten Hove won de prijs in de categorie tot 18 jaar. Zij is actief bij Youth for Gambia (initiatief vanuit het hervormd jeugddiaconaat) en bij de KRB. Deze zomer bouwde zij met andere jongeren een school in Gambia. In haar reactie op het winnen van de prijs gaf ze aan bewust te zijn geworden van het enorme verschil tussen de levensstandaard hier in Nederland en in Gambia.

Wendy Schaap won in de categorie 18 tot 35 jaar. Zij startte de Facebookpagina 'Gratis Spullen' om verspilling van bruikbare spullen tegen te gaan. Haar huis fungeert als kantoor en magazijn. "Het is belangrijk om aan elkaar te denken en om niet zomaar alles weg te gooien", aldus Schaap. Zij spreekt uit eigen ervaring: zelf heeft ze het als alleenstaande moeder een tijd lang niet breed gehad.

Jan Hazekamp won in categorie 35 tot 65 jaar. Hij is al 20 jaar vrijwilliger bij de atletiekverenging Rijnsoever. Hij geeft trainingen aan mensen met overgewicht en aan mensen met een beperking (G-sport). "Ga er vooral mee door!", was desgevraagd zijn advies aan andere vrijwilligers.

In de categorie 65 en ouder won Annie de Jong. Zij was een van de drie genomineerde vrijwilligers van TOPAZ Overduin dit jaar. In totaal zijn daar zo'n 250 vrijwilligers actief! Annie is meerdere dagdelen per week actief, onder meer bij het ontbijt en de zangdiensten. Ook is zij lid van de cliëntenraad. "Ik ben te jong om achter de geraniums te zitten. Je krijgt er heel veel voor terug van de mensen", aldus deze gedreven vrijwilliger.

In de categorie Project/Organisatie ging de prijs naar de Sint en Pietenactie. Deze actie startte 20 jaar geleden vanuit de gereformeerde kerk. Elk jaar, als de Sint weer in het land is, zijn ruim 130 vrijwilligers actief om in totaal zo'n 150 Sinterklaasbezoeken te doen. Een hele logistieke puzzel! Daarnaast organiseren zij Sinterklaasintochten en lichtjesoptochten voor kinderen. De opbrengst gaat naar lokale goede doelen.