19 maart 2019

CDA gaat voor groene kansen op de Kwakelwei, in gesprek met de samenleving!

Donderdagavond werd er in de gemeenteraad gesproken over de toekomst van de Kwakelwei, het grondgebied tegenover de Katwijkse Zeeverkenners. Het CDA heeft al jaren in het verkiezingsprogramma staan het eiland als een 'groene long' van Katwijk te zien, in het hart van de gemeente.

Motie
De bestemming van de Kwakelwei is nu agrarisch, dus groen en er is geen enkele mogelijkheid om daar momenteel te bouwen. Het CDA heeft dan ook, net als het grootste deel van de raad (3 stemmen voor en 28 stemmen tegen), tegen een motie gestemd om de bestemming van het gebied Kwakelwei ineens te gaan wijzigen. Het CDA ziet die noodzaak niet. Lisette van der Maden: "Wij pakken het liever zorgvuldiger aan. Een bestemmingswijziging heeft heel wat voeten in de aarde. Daarbij komt de Kwakelwei in de behandeling van het groenbeleidsplan, dat de koers voor de komende tien jaar richting geeft, zeker ter sprake."

In gesprek met de inwoners
Het CDA ziet Katwijk graag groener. Hoe dat moet gebeuren, doen wij liever in samenspraak met de inwoners. Vorige week is een mooie start gemaakt met voorbereidingen om een groenbeleidsplan te maken en daar kwamen veel organisaties op af. Ideeën genoeg: van een stadspark op de Kwakelwei tot het aanleggen van een Tiny Forest en het realiseren van een Ringpark. Fractievoorzitter Barend Tensen: "Laten we ons als politiek er nu niet tegenaan bemoeien. We mogen best wat meer vertrouwen op de kracht van de samenleving."

Fatsoen
Het CDA vroeg verder aandacht voor een fatsoenlijke manier van politiek bedrijven. In de aanloop naar de raadsvergadering was een vertrouwelijke mailwisseling van raadsleden op social media terug te vinden, voorzien van een negatieve en gekleurde ondertoon. Tensen: "Dit is niet de manier waarop het CDA politiek wil bedrijven. Juist door dit soort voorvallen verliest de burger het vertrouwen in de politiek. Dit is jammer en onnodig. Uiteraard moet er ruimte zijn om politieke verschillen te benadrukken, maar dit kan ook op een fatsoenlijke manier."