26 maart 2019

CDA: Geef gemeentelijke opsporingsambtenaren een uitrusting die bij de tijd hoort

In de gemeenteraad van donderdag wordt de Veiligheidsagenda besproken. In de vorige sessie heeft het CDA onder meer aandacht gevraagd voor overlast op straat en voor het agententekort. Door de capaciteitsproblemen bij de politie staat de inzetbaarheid van de wijkagent onder druk en worden gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA's) steeds meer ingezet. Zo blijkt ook uit de beantwoording van de schriftelijke vragen die woordvoerder Veiligheid van het CDA Dick Oudwater onlangs aan het college stelde over de veiligheid en bewapening van GOA's. Oudwater: "Ze moeten wel veilig hun werk kunnen doen."

Ze moeten wel veilig hun werk kunnen doen.

Toenemende verharding
In 2018 zijn de GOA's vanwege de toenemende verharding preventief voorzien van steekwerende vesten. De bestaande en nieuwe bevoegdheden van de GOA's zo laat het college weten, noodzaken nu nog niet tot het uitrusten van de GOA's met geweldsmiddelen, zoals pepperspray en wapenstok. Door het tekort aan agenten en door de verharding van de maatschappij, is er wel de vraag ontstaan dat, bijvoorbeeld bij een aanhouding, de GOA's uitgerust moeten worden met handboeien. Dit omdat de politie niet altijd snel ter plaatse kan zijn en met handboeien de verdachte dan makkelijker in bedwang gehouden kan worden. Naar aanleiding van een overleg tussen de burgemeester en de teamchef van de politie wordt een notitie voorbereid over dit onderwerp. Oudwater: "Een goede zaak dat het college hier alert op is. Veiligheid is gewoon een basisbehoefte. Wanneer GOA's zich naast leefbaarheid meer met veiligheid bezig gaan houden is er maatwerk nodig. Wij zien de voorstellen van het college met interesse tegemoet."

Meer bevoegdheden GOA's
In de toekomst worden de taken mogelijk nog meer uitgebreid op het gebied van rijdend verkeer (telefoon vasthouden tijdens het fietsen, snelheid, voetgangersoversteekplaats). Hiervoor wordt een apart collegevoorstel voorbereid en komt er een pilot.