30 augustus 2018

CDA: gemeente moet sportclubs actief informeren over landelijke subsidieregeling en ondersteunen bij aanvraag

Het CDA wil dat de gemeente Katwijk sportclubs actief gaat informeren over een nieuwe subsidieregeling van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 87 miljoen euro. Met deze subsidie kunnen sportclubs investeren in de toekomst van de vereniging en blijft sporten aantrekkelijk. In vragen die deze week aan het college van burgemeester en wethouders zijn gesteld, wil de partij bovendien weten of sportclubs ondersteund kunnen worden bij de administratieve last van een subsidieaanvraag.

87 miljoen
Reden voor deze oproep van het CDA is een nieuwe subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Er is maar liefst 87 miljoen beschikbaar. Hiermee kunnen amateur-sportclubs in heel Nederland extra subsidie krijgen voor het bouwen en onderhouden van gebouwen en velden, maar ook voor aanschaf van nieuwe sportmaterialen.

Voor de Haagse subsidiepot geldt: op=op, dus het CDA maant het college om haast.

CDA-raadslid Irene van der Plas is van mening dat de inzet van veel vrijwilligers belangrijk is voor de sportclubs. "Sportclubs draaien op vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn al druk genoeg met allerlei taken en hebben gemiddeld minder ervaring met subsidieaanvragen dan een gemeenteambtenaar. Wij zien dan ook graag dat de gemeente de clubs faciliteert bij de subsidieaanvraag zodat zij niet verstrikt raken in de administratieve rompslomp. Het CDA vindt dit belangrijk vanwege de grote maatschappelijke functie van sportclubs."

Lees hier de vragen