06 juli 2022

CDA: Gemiste kans op mooie verbinding Valkenhorst en Valkenburg

Afgelopen donderdag is het bestemmingsplan Valkenhorst vastgesteld. Het CDA deed samen met PvdA, D66, GemeenteBelangen en KiesKatwijk een uiterste poging om tot een mooie ‘dorpse’ verbinding tussen het oude en het nieuwe dorp te komen. Het mocht niet baten.

Betonnen muur
Collegepartijen Durf, SGP en ChristenUnie stemden tegen, net als de VVD. Zoals de plannen er nu voorliggen wordt er één blok beton aan gevels gerealiseerd langs de N206, met slechts een paar openingen. Onacceptabel voor het CDA en de mede-indieners. In eerdere plannen viel nog te lezen dat de woningen in Valkenhorst niet te dicht op de N206 mochten komen. Woordvoerder Barend Tensen: “Daar zien we in het bestemmingsplan weinig van terug. Uit de vele reacties blijkt dat Valkenburgers niet zitten te wachten op ‘een geluidsscherm van woningen’. Het is ook niet nodig. Er zijn genoeg mogelijkheden om elders in het plangebied wat meer gestapeld te bouwen en meer zichtlijnen te creëren. Spijtig dat dit voor het nieuwe college geen prioriteit heeft.”

Te weinig betaalbare woningen
Andere voorstellen om het bestemmingplan wezenlijk te verbeteren, bijvoorbeeld over duurzaamheid en meer betaalbare woningen, werden door Durf, SGP en ChristenUnie zonder argumenten afgewimpeld. Tensen: “Er moeten in het nieuwe dorp woningen voor elke portemonnee komen. Er komen in het vervolgtraject nog kansen om het een en ander te herstellen. Om de vaart erin te houden hebben we met het bestemmingsplan ingestemd. Om tot een voor zowel de huidige Valkenburgers als de toekomstige bewoners van Valkenhorst acceptabele oplossing te komen is er echter nog héél veel werk aan de winkel. Wij gaan ons uiterste best doen en hopen op meer steun.”

Archeologische vondsten
Het CDA was onaangenaam verrast door het bericht vanuit het Rijksvastgoedbedrijf dat er gewoon doorgebouwd mag worden wanneer er archeologische vondsten worden gedaan. De partij kreeg echter de toezegging dat dit bij wet niet mogelijk is. Goed nieuws! De historische en educatieve waarde van erfgoed staat bij het CDA hoog in het vaandel.

Reacties
Het CDA wil inwoners en omwonenden graag bij de plannen over Valkenhorst betrekken en hoort graag hoe zij erover denken. Stuur een mailtje naar [email protected].