06 oktober 2020

CDA: Maak snel werk van verplaatsbare woningen

Een woning voor met name starters en jongeren die voor het eerst het huis uit gaan is door de stijgende huur- en koopprijzen onbereikbaar. In Katwijk zijn er enorme wachttijden voor sociale huurwoningen, waardoor met name jongeren en spoedzoekers in de knel komen.

Snel een dak boven je hoofd
Het CDA pleit al tijden voor het plaatsen van verplaatsbare woningen in Katwijk. Op deze manier neemt de druk op de woningmarkt af en hebben niet alleen jongeren, maar ook mensen die in de problemen komen na een scheiding, ziekte of ontslag snel een dak boven hun hoofd. Vervolgens kunnen zij rustig verder zoeken naar een andere woning. Fractievoorzitter en woordvoerder wonen Barend Tensen: “Er hebben zich voor het gemeenschappelijk woonproject ‘Kleine Duinvallei’ in de Zanderij, waar 83 verplaatsbare woonstudio’s zouden komen, niet voor niets binnen korte tijd honderden jongeren aangemeld. Er is echt vraag naar.”

Samenwerken met regio
Het CDA heeft het college hier al meerdere keren op bevraagd, maar het wil nog niet echt opschieten. Tensen: “Er is enthousiasme, maar de vervolglocatie – de verplaatsbare woningen moeten na een bepaalde periode ergens anders heen – blijkt een probleem.” Het CDA stelt dan ook voor om met andere regiogemeenten in gesprek te gaan en hier afspraken over te maken. Tensen liet zich laatst rondleiden (zie foto) door zo’n verplaatsbare woning en was onder de indruk: “Ze zijn compact maar comfortabel, de woning die ik zag was gemaakt van recyclebaar hout en het belangrijkste: ze zijn snel gebouwd.” Donderdag 8 oktober neemt de gemeenteraad een besluit over de woonagenda voor de komende jaren.