11 november 2020

CDA op pad met GOA's

Veiligheid en openbare orde zijn belangrijke speerpunten voor het CDA. Wij hebben diep respect voor het werk dat onze handhavers doen. Om het zelf eens aan den lijve te ondervinden vertrokken CDA'ers Dick Oudwater en Jonathan de Mooij zaterdagavond richting de briefing van de GOA’s (Gemeentelijke Opsporingsambtenaren) om vervolgens met ze mee te gaan op hun fietsronde. De briefing startte om 19:00 uur waarbij een aantal locaties werden benoemd waar zeker even gekeken zou gaan worden. Om 19:20 vertrekken Dick, Jonathan samen met Leonard en Ray. Beide heren dragen een bodycam waar ze zeer over te spreken zijn. "Sinds wij ze dragen worden wij anders benaderd door mensen. We zijn erg blij met de bodycams, het geeft echt een heel positief effect" aldus Ray.

Afstand houden
Amper vertrokken ging de telefoon met een melding dat er te veel ouderen bij elkaar staan op de Boulevard. Onderweg werd ook nog even door het Ridderbos gereden wegens geluiden die daar vandaan leken te komen, maar er was daar niets aan de hand. De ouderen werden aangesproken dat ze afstand moeten bewaren en dat er maar twee mensen bij elkaar mogen staan. Uiteindelijk krijgen de heren, nadat ze hun identiteitsbewijs hebben laten zien, een waarschuwing.

Na de Boulevard wordt de weg vervolgd naar de Tramstraat omdat daar altijd veel meldingen van bewoners komen over overlast, hier treedt men altijd  op met een zero tolerance beleid vanwege de overlast van een vaste groep die steeds terug blijft komen. Hierna worden rond de Tramstraat een aantal vaste hotspots aangedaan en uiteindelijk worden vier jongeren aangesproken op het plein bij het gebouw van K&O op de Sluisweg. Na een beetje jokken over de leeftijd blijkt een aantal toch ouder te zijn dan twaalf jaar. Sommigen hebben ook geen identiteitsbewijs bij zich. Op het schoolplein worden veel lucifers aangetroffen, eerder op de avond was er in de buurt (op de Meerburgkade) een klein brandje gesticht waar de brandweer aan te pas had moeten komen.

Hierna vertrekken we naar het terrein van Quick Boys, onderweg wordt het tennisterrein van Zee en Duin nog even meegenomen, maar hier was alles rustig. Ook op het terrein van Quick Boys is alles rustig. Hier hoorden we wel dat er een groep ergens in de duinen was (richting watertoren). Je hoorde de stemmen en de muziek goed. Zo te horen is deze groep te groot om er met twee GOA's op af te gaan dus er wordt contact gezocht met de politie.

Er staat ook nog een tas met drank en niemand weet natuurlijk van wie die is.

Op de Sportlaan vlucht een groep jongeren weg de duinen in. Eén persoon was zo sportief om te blijven staan en krijgt een waarschuwing. De weg wordt weer vervolgd en op de Parklaan treffen we ook weer een groep van zo'n acht man bij elkaar (allemaal ouder dan twaalf jaar), waaronder die jongen die daarnet op de Sportlaan een waarschuwing had gekregen. Er staat ook nog een tas met drank en niemand weet natuurlijk van wie die tas is. Uiteindelijk krijgen ze allemaal een boete. Terwijl de bonnen worden uitgeschreven rijden er twee meiden langs bij wie je de flessen hoort rinkelen in hun fietstassen. Deze dames worden ook staande gehouden omdat je niet met drank na 20:00 over straat mag.

Versterking
Het uitschrijven van de bonnen heeft best wel wat tijd in beslag genomen en inmiddels is de wijkagent ter plaatse en wordt het overleg niet op het politiebureau maar op straat gedaan: hoe gaan ze de groep jongeren in het duin aanpakken? Er worden nog twee GOA's opgeroepen en nog twee agenten om diverse afgangen in het duin af te dekken.

Uiteindelijk fietsen we het duin in en wachten we tot de andere GOA's en politieagenten hun plek hebben ingenomen. Nadat onze twee GOA's en de wijkagent naar boven zijn gelopen bij de koepelbunker vluchten er diverse jongeren het duin in (schatting totaal 10 a 15 man) en worden er drie staande gehouden. Zij krijgen een bekeuring. Er wordt veel drank aangetroffen, kapot glaswerk en een geluidsbox. Drank wordt ingevorderd, geluidsbox mogen ze weer meenemen. Jammer van de rotzooi in zo'n prachtig natuurgebied. Eén van de jongeren vindt het erger dat hij z'n drank kwijtraakt dan dat hij een bekeuring krijgt.

Kapot glaswek
Opeens horen we dat de andere twee agenten ook nog een jongen hebben aangehouden tijdens het vluchten. Na het opruimen van het kapotte glaswerk, lege drankflessen en nog volle flessen zit de avond er op en we besluiten terug te gaan. Op de terugweg uit het duin komen we weer een groep van acht jongeren tegen, ook met drank. Van de 8 krijgen er 7 een bekeuring, 1 moet zich binnenkort gaan melden bij Bureau Halt omdat hij nog te jong is. Zijn ouders worden gebeld dat hij onderweg naar huis is en dat hij zich binnenkort zal moeten gaan melden bij Bureau Halt.

Een bewogen en leerzame avond!

Uiteindelijk worden zo’n 20 bekeuringen uitschreven. We hadden graag nog even naar het terrein van Rijnsburgse Boys willen gaan vanwege weer toegenomen klachten, helaas zijn wij daar niet aan toe gekomen. Om 23.45 uur zijn we terug voor de de-briefing. Daar horen we dat de andere twee GOA’s wel bij Rijnsburgse Boys zijn geweest en dat het daar net zoals bij Madjoe (gelukkig) rustig was. De andere 2 waren verder druk geweest met een Poolse meneer die in Valkenburg in het water was gesprongen toen zij passeerden en besloot een stuk te gaan zwemmen. Er werd politieversterking opgeroepen en de persoon is uiteindelijk onderkoeld afgevoerd naar het ziekenhuis.

Een bewogen en leerzame avond! Iets wat volgens Dick en Jonathan zeker voor herhaling vatbaar is. Met dank aan Leonard en Ray.