20 februari 2020

CDA: Ouderen veilig en betrouwbaar onderweg met nieuwe vervoersvoorziening

Het CDA heeft afgelopen donderdag ingestemd met de invoering van een nieuwe toekomstbestendige lokale vervoersvoorziening.

Alternatieven voor de belbus
De kosten voor de belbus zijn de afgelopen periode helaas sterk gestegen. Om de ritprijs voor ouderen en mensen met een lichte handicap niet te veel te laten stijgen zal in de toekomst, voor ritten binnen de gemeente Katwijk, meer een beroep worden gedaan op vrijwilligers. Dit alternatief voor de belbus zorgt ervoor dat vrijwilligers hulpbehoevenden kunnen vervoeren met hun eigen auto, een auto van de sociaal ondernemer of met een duo-fiets. Voor het vervoeren ontvangen de vrijwilligers een vergoeding. Het CDA steunt deze nieuwe vervoersdienst. Op deze manier blijft het vervoer namelijk betaalbaar. Daarnaast blijkt het in andere plaatsen in Nederland een succes.

De vrijwilligers moeten wel goed ondersteund worden.

Vrijwilligers op weg helpen
Het inzetten van vrijwilligers zorgt er wel voor dat er nog meer een beroep wordt gedaan op deze groep mensen. Woordvoerder Jacco van Duijn: “Gelukkig zit het in Katwijk met de gemeenschapszin wel goed. Voor het CDA is het echter wel heel belangrijk dat het aantrekkelijk voor hen is en blijft om te doen. Zij moeten bijvoorbeeld goed ondersteund worden. Wat dat betreft is het goed dat hier een speciale coördinator voor wordt aangesteld.”

Wanneer het aantal vrijwilligers niet voldoende blijkt, vindt het CDA dat de regiotaxi hulpbehoevenden moet blijven vervoeren. Van Duijn: “Ouderen en licht-beperkten moeten gewoon naar de dagbesteding, de bingo-middag in de Zwanenburg of de weekafsluiting in de Duinrand kunnen blijven gaan.”