23 juli 2019

CDA: Rijnstraat een stuk veiliger, Julianabrug een stuk mooier

De Rijnstraat en de Turfmarkt in Katwijk a/d Rijn krijgen een grootschalige opknapbeurt en worden een stuk veiliger.

Rijnstraat max 30 km/u
Het CDA heeft donderdag ingestemd met maatregelen om dit gebied opnieuw in te richten. "We kunnen er niet omheen", aldus woordvoerder Jonathan de Mooij die regelmatig door de Rijnstraat fietst. "Het wegdek is slecht en op sommige plekken een lappendeken".

Ook zijn er maatregelen getroffen om de maximum snelheid te verlagen naar 30 km/u. Om aan de wensen van de inwoners te voldoen (er zijn meerdere drukbezochte inspraakavonden geweest) bleek er extra budget nodig. Met pogingen van andere partijen om de plannen iets goedkoper te maken door onderdelen te schrappen kon het CDA echter niet instemmen. Het snelheid-verlagende effect zou dan in het gedrang zijn.

Katwijk krijgt haar 'groene' Julianabrug
Later die avond stemde het CDA na een flink debat in met een extra brede groenstrook op de nieuwe Julianabrug. Aanvankelijk waren er twijfels bij het CDA en had een bescheidener ontwerp de voorkeur vanwege de extra kosten. In financieel moeilijke tijden voelt het CDA er weinig voor om de hoofdprijs te betalen. Gedurende de discussie werd echter duidelijk dat de kans groot is dat de extra kosten via subsidies kunnen worden gecompenseerd en krijgt Katwijk haar 'groene' brug. De Mooij: "En een groene impuls kan geen kwaad in Katwijk".

In maart 2020 begint de bouw. Op tijd om later de nieuwe R-net haltes voor het openbaar vervoer te kunnen plaatsen.