13 december 2022

CDA: Ruimte en steun voor glastuinbouw

Er moet voldoende ruimte blijven voor de glastuinbouw in onze gemeente. Dat is de conclusie van het bezoek dat de CDA-fractie onlangs bracht aan enkele ondernemers in het gebied Kloosterschuur. CDA-raadslid Adger van Helden: “De glastuinbouw is nauw verbonden met onze dorpen, veel inwoners verdienen in de kassen hun boterham. Of bij allerlei bedrijven die verbonden zijn aan de bloemenhandel zoals de transport. Deze sector verdient volop ruimte om te ondernemen!”

Energiekosten
De CDA-raadsleden Barend Tensen, Dick Oudwater, Irene van der Plas en Adger van Helden spraken een aantal ondernemers tussen de gerbera’s van Kwekerij Esmeralda. Allereerst kwamen natuurlijk de energiekosten ter sprake. Een grote kostenpost en dus problemen voor de sector. Het CDA deelt de zorgen voor heel veel ondernemers hierover. De Tweede Kamerleden Derk Boswijk en Henri Bontenbal hebben daarom bij de minister aangedrongen om het maximale energiesteunbedrag voor de glastuinbouw te verhogen. De glastuinbouw is een energie-intensieve sector die meer steun nodig heeft dan andere landbouwbedrijven. Gelukkig hebben de Rijnsburgse ondernemers al diverse besparende maatregelen genomen om de kosten te drukken.

Toekomstperspectief
Om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen is een helder toekomstperspectief nodig. Wat CDA Katwijk betreft is dat het ook: de bedrijven in Kloosterschuur moeten ruimte krijgen om te ondernemen en te vernieuwen. Van Helden: “Dat vraagt van de gemeente Katwijk betrokkenheid bij de sector en kennis van zaken in het gemeentehuis. Alleen door intensief samen te werken kunnen we de sector de ruimte geven voor vernieuwing én voorkomen dat alle bloemen uit de kassen verdwijnen.” Ook de ontsluiting van het gebied is een aandachtspunt. De vrachtwagens rijden niet meer door de Brouwerstraat maar moeten dan wel vlot en veilig het gebied kunnen verlaten. Volgend jaar spreekt de gemeenteraad over de toekomst van Kloosterschuur.

Voor het CDA is de inzet duidelijk: meer ruimte voor de glastuinders in onze gemeente.