18 mei 2021

CDA stemt in met plannen IKC en woonzorgcomplex door De Morgenster

De vestiging van een Integraal Kind Centrum (IKC) in Katwijk zit eraan te komen. Er is een mooi plan voor de plaats waar nu de scholen De Windvang en De Krulder staan. CDA-woordvoerder Lisette van der Maden is er enthousiast over. “Top! Het CDA heeft zich altijd ingezet voor de komst van zo’n integrale voorziening voor kinderen. Er komt nu een compact gebouw waar iedereen een plek krijgt, met ruimte om te groeien. Goed dat er, op aandringen van omwonenden, meer ruimte voor parkeren komt. Maar het belangrijkste is, wat het CDA betreft, een veilige en groenere leefomgeving. Voor dit stukje van de Hoornes is dat echt een mooie aanvulling.”

Woonzorgcomplex
Voor de CDA-fractie was het geen vanzelfsprekendheid akkoord te gaan met de plannen voor de kavel naast het IKC. Stichting De Morgenster, samen met de Lelie Zorggroep en Estea, wil hier een woonzorgcomplex en een deel voor Beschermd Wonen ontwikkelen. Lisette van der Maden benadrukt dat het CDA het mooi vindt dat dit een initiatief is vanuit de samenleving. “We weten dat er veel vraag is naar dit soort woningen. In dit geval gaat het om een voorziening voor ouderen met een reformatorische achtergrond.

Voor ons is het van doorslaggevend belang dat niemand uitgesloten wordt bij de toewijzing: de zorgvraag is leidend

Wie zich daar niet in thuis voelt, zal zich er ook niet voor aanmelden. Volgende keer gaat het misschien over de vestiging van een Knarrenhof, een wooninitiatief dat het CDA ook graag in Katwijk ziet. Voor ons is het van doorslaggevend belang dat niemand uitgesloten wordt bij de toewijzing van woningen en zorgplaatsen: de zorgvraag is leidend.” Verder vond het CDA het net zo belangrijk dat verder niemand anders zich met een initiatief voor deze locatie had gemeld, terwijl daar wel kansen toe waren. Mede daarom wordt De Morgenster in staat gesteld om hier woningen te creëren waarin veel Katwijkse ouderen zich de laatste jaren van hun leven ‘thuis’ kunnen voelen.

Voldoende sociale huur
Het laatste duwtje in de rug dat het CDA nodig had om in te stemmen met de plannen is dat 40% van de woningen sociale huurwoningen betreft. Elke kans om de Katwijkse woningnood te verkleinen, moeten we aangrijpen. Katwijk heeft woningen nodig en zeker ook voor ouderen. Met de ontwikkeling van dit zorgcomplex ontstaat weer doorstroming in het woningaanbod en dat is altijd gunstig.