11 juni 2020

CDA: Steun voor strandtenthouders en andere seizoensondernemers

Het CDA heeft donderdag in de gemeenteraad nogmaals de oproep gedaan om strandtenthouders de mogelijkheid te bieden om de af- en opbouw in de wintermaanden dit jaar over te slaan.

Het CDA vindt dat de gemeente seizoensondernemers, zoals strandtenthouders, moet steunen in het behoud van werkgelegenheid en waar mogelijk te helpen om financieel het hoofd boven water te houden. Fractievoorzitter Barend Tensen: “Zij draaien door de coronacrisis nu zo’n kort seizoen dat zij flink wat inkomsten mislopen. De kosten die zij kunnen besparen door de af- en opbouw dit jaar over te slaan zijn dan mooi meegenomen.”

Samenwerking met kustgemeenten
Uit de beantwoording op de schriftelijke vragen die fractievoorzitter Barend Tensen aan het college stelde blijkt dat hier wel degelijk over na wordt nagedacht maar dat ook het Hoogheemraadschap Rijnland en uiteindelijk de landelijke politiek hierover moet adviseren. De vraag van de paviljoenhouders en kustgemeenten, waaronder Katwijk, is, zo liet wethouder Knape tijdens de commissievergadering ook weten, inmiddels landelijk uitgezet bij de Unie van Waterschappen, Rijkswaterstaat en de belangenorganisatie voor Nederlandse gemeenten.

Aanvullende steunmaatregelen
Het huidige steunpakket vanuit de overheid houdt geen rekening met seizoenspatronen. Inmiddels is bekend dat landelijk op korte termijn in afstemming met de branches wordt gekeken hoe aanvullende maatregelen kunnen worden ingezet. Tensen: “Een goede zaak. Wij zijn blij dat het college die mogelijkheid aangrijpt om te kijken hoe dat voor onze gemeente kan worden ingezet.”