19 juli 2022

CDA tegen extra lastenverzwaring

De gemeentelijke rioolheffing gaat de komende jaren met tientallen euro's stijgen. Het CDA is hiertegen en deed in de laatste raadsvergadering voor het reces een voorstel om het college opdracht te geven te besparen op de kosten. Helaas kreeg het CDA hiervoor onvoldoende steun in de raad.

Bezorgd
"Wij zijn bezorgd over de portemonnee van de Katwijkse huishoudens," stelde raadslid Adger van Helden. "De verwachting is dat één op de drie huishoudens in de problemen dreigt te komen door de flink stijgende prijzen. Dan moet je als gemeente daar niet een schepje bovenop doen maar juist de huishoudens tegemoet komen. Het CDA let wél op de portemonnee van de inwoner en kiest voor lage lokale belastingen."

Het CDA let wél op de portemonnee van de inwoner.

Naar een toekomstbestendig rioolstelsel
De discussie over de rioolheffing was het gevolg van een nieuw plan voor het onderhoud van het riool en het afvoeren van regenwater. Een belangrijk vraagstuk nu het klimaat verandert. CDA-burgerraadslid Remco van Zuijlen voerde het woord in de commissievergadering en steunde deze aanpak: "We moeten zeker zorgen dat ons rioolstelsel toekomstbestendig is. Want als CDA Katwijk hebben we rentmeesterschap hoog in het vaandel staan. Nu de goede maatregelen nemen voorkomt later wateroverlast."

Het CDA wil de rekening hiervoor alleen niet eenzijdig bij de Katwijkse huishoudens neerleggen. Zeker niet nu er geld uit Den Haag komt voor deze aanpak. Helaas koos de nieuwe coalitie ervoor de lasten zelfs nog verder te verhogen. "Onverstandig in deze lastige economische tijd," vinden CDA'ers Van Zuijlen en Van Helden. Het CDA zal de komende jaren blijven aandringen op kostenbesparingen en lastenverlichting.