20 augustus 2019

CDA: Toenemende inbraak uit bedrijfsbusjes vraagt om maatregelen

De politie berichtte vorige week op social media dat er de inbraak uit bedrijfsbusjes in Katwijk toeneemt en dat er in de maand juli zelfs sprake was van een sterke stijging. CDA-woordvoerder veiligheid Dick Oudwater vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Oudwater: "Veiligheid is belangrijk en een basisvoorwaarde om goed te kunnen functioneren in onze gemeente. Als er signalen zijn van onveiligheid, dan moet er snel en adequaat worden gereageerd."

Maatregelen
Het CDA-raadslid heeft daarom vragen gesteld en wil onder meer weten welke maatregelen de politie heeft genomen om deze diefstallen een halt toe te roepen. Ook vraagt hij of de gemeentelijke opsporingsambtenaren een rol kunnen spelen in het voorkomen van diefstallen uit bedrijfsbusjes en of de buurtwhatsappgroepen actief zijn geïnformeerd. "Ik neem aan dat in het reguliere overleg tussen burgemeester en teamchef deze ontwikkeling is besproken. Dat hoor ik dan graag. Wat het CDA betreft vraagt een veilige gemeente in ieder geval om stevige maatregelen", aldus Oudwater.

Voorlichting
Het CDA lijkt het nuttig om een voorlichtingsavond te houden met als doel gebruikers/eigenaren van de bedrijfsbusjes te informeren over veiligheidsmogelijkheden en ze van tips te voorzien. Oudwater: "Het gaat hier om hardwerkende ondernemers die op deze manier ernstig worden belemmerd in het uitoefenen van hun vak. Het toch niet zo zijn dat gestolen gereedschap wordt vervangen om na een paar weken opnieuw uit een bedrijfswagen te worden gestolen? Als je de eigenaren/ondernemers bij elkaar brengt, is er met goede voorlichting en tips wellicht ook iets te bereiken." Ook wil Oudwater een antwoord op de vraag of er mogelijkheden zijn om in de gemeente een soort beveiligde stalling voor bedrijfsbusjes te creëren.