10 september 2019

CDA: voorlichtingscampagne tegen auto-inbraken

In antwoord op de vragen van CDA-woordvoerder veiligheid Dick Oudwater heeft de gemeente Katwijk toegezegd een voorlichtingscampagne uit te voeren in verband met het toegenomen aantal auto-inbraken in Katwijk Noord. Oudwater stelde zijn vragen naar aanleiding van een bericht van de politie op Facebook waarin werd gewaarschuwd over de stijging van diefstallen uit bedrijfsbusjes in Katwijk.

Diefstal en beschadiging
Goed dat er een voorlichtingscampagne komt, vindt Dick Oudwater. "Voor gedupeerden die soms meerdere keren met diefstal én beschadiging van hun bedrijfsvoertuigen te maken kregen, kan voorlichting over veiligheidsmogelijkheden, onderling ervaringen uitwisselen en concrete tips krijgen wel degelijk helpen. Als je constateert dat de veiligheid op een bepaald gebied in de gemeente afneemt, dan moet je hier gewoon snel op inspelen."

Andere maatregelen
Om deze diefstallen een halt toe te roepen heeft de politie al een aantal maatregelen genomen. Zo is er al verhoogde surveillance op hotspots en onderzoek naar mogelijke verdachten en monitort de dienst informatie het veiligheidsbeeld met betrekking tot deze vorm van criminaliteit en geeft hierbij adviezen.

Stijging criminaliteit
In overleg met het FLEX team wordt nog gekeken naar specifieke maatregelen. De reden waarom vooral in Katwijk Noord deze vorm van criminaliteit stijgt, is dat in de gemeente Katwijk en in het bijzonder in Katwijk Noord veel kleinere onderhouds- en installatiebedrijven zijn die hun bedrijfsvoertuig 's nachts op de openbare weg stallen. Deze zijn kwetsbaar voor inbraak en diefstal van gereedschap. De inrichting van de weg kan in sommige situaties het risico van diefstal vanaf voertuigen vergroten.