06 februari 2020

CDA: Waardering voor familiebedrijven

Katwijkscher kan het niet... Fractievoorzitter Barend Tensen en vicefractievoorzitter Irene van der Plas bezochten gisteren Schelpenhandel van Rijn. Het familiebedrijf is al meer dan een halve eeuw een begrip in de Schelpenvisserij en de laatste in zijn soort in Katwijk. De broers André en Henk-Jan vormen inmiddels de vijfde generatie Van Rijn aan het roer. Zij zorgen voor het materiaal voor vele schelpenpaden in de regio en het hele land. In het kader van de gebiedsontwikkeling Mient Kooltuin (Valkenburg) waar we in de gemeenteraad nu over praten en binnenkort over beslissen lieten de CDA’ers zich grondig informeren én rondleiden op de opslagplaats aan de Wassenaarseweg.

Het CDA vindt het belangrijk dat we in de gebiedsontwikkeling van de Mient Kooltuin ook oog houden voor bestaande bedrijven die zich daar bevinden.

Voor de broers is het van belang dat zij daar kunnen blijven aangezien de opslag zo dicht mogelijk aan het strand gelegen moet zijn. Zij zien kansen binnen het (semi)-agrarisch bestemmingsplan van de Mient Kooltuin. Bovendien zijn schelpen milieuvriendelijk en worden veel gebruikt in de agrarische sector ten behoeve van kringloop landbouw. Een leerzame middag! Het CDA vindt het belangrijk dat we in de gebiedsontwikkeling van de Mient Kooltuin naast nieuwe bedrijvigheid ook oog houden voor bestaande bedrijven die zich daar bevinden.

De oordeelsvormende sessie vindt plaats op donderdag 13 februari, om 19:45u in de Strandzaal van het gemeentehuis.

Foto vlnr: Irene van der Plas (vicefractievoorzitter), André van Rijn, Barend Tensen (fractievoorzitter) en Henk-Jan van Rijn.