03 november 2020

CDA wil onttrekken woningen aan de woningmarkt stoppen

Het tekort aan woningen in onze gemeente is enorm. Tegelijkertijd worden er jaarlijks vele ‘gewone’ woningen aan de toch al krappe woningvoorraad onttrokken door toeristisch verhuur. Daar moet dringend iets aan gedaan worden volgens het CDA.

Nauwelijks regels
Op dit moment zijn er nauwelijks regels voor de verhuur van woonruimten in Katwijk, via platforms als AirBnB. Bijvoorbeeld als het gaat om het maximaal aantal dagen vakantiehuur per jaar, afdracht van toeristenbelasting of een registratiesysteem. Daardoor is het onmogelijk om gericht op te treden bij overtredingen van lokale regels en bij overlast. Fractievoorzitter Barend Tensen: “Naast de veiligheid speelt het grote woningtekort natuurlijk ook mee. Woningen die nu aan de markt onttrokken worden zijn uitermate geschikt voor starters, jonge gezinnen en andere woningzoekenden.”

Spookdorp
Veel woningen, bijvoorbeeld in Katwijk aan Zee, worden óf gekocht als tweede woning door mensen die zelf in het buitenland wonen óf op de markt aangeboden voor toeristisch verhuur/airbnb. De bedragen die hierin omgaan zijn enorm. Het komt steeds vaker voor dat woningen daardoor een groot gedeelte van het jaar leegstaan. Tensen: “Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Woningen zijn om in te wonen. Bovendien is Katwijk meer dan alleen een vakantiedorp. Tuurlijk, ondernemerszin is de brandstof van onze lokale economie, maar als de woningnood zo hoog is komt de grens in zicht. Bovendien zou niet alles maar moeten draaien om mogelijke commerciële transacties. Dat doet iets met een samenleving.”

Stappen
Buurgemeente Noordwijk heeft het tegengaan van ongewenste onttrekking van woningen aan de woningmarkt al veel eerder tot een speerpunt gemaakt en is erin geslaagd richtlijnen op te stellen om goed en verantwoord om te gaan met gewone woningen. Wat het CDA betreft doet Katwijk dat ook. In reactie op vragen van de partij heeft het college aangegeven regelgeving voor het gebruik van woningen vast te willen leggen in de Huisvestingsverordening en/of in bestemmingsplannen. Nog voor het einde van het jaar is er een overzicht beloofd van de verschillende vormen van gebruik van woonruimten, als startpunt voor het bepalen van nieuwe spelregels. Het CDA kijkt hier zeer naar uit. Tensen: “Het wordt echt tijd. We pleiten hier al jaren voor. Gelukkig worden er nu stappen gezet.”