22 oktober 2020

CDA wil starterswoningen behouden voor starters

Een betaalbare woning voor starters is steeds vaker onbereikbaar. Naast het bouwen van meer betaalbare woningen zet het CDA in op het behouden van starterswoningen voor starters.

Meer betaalbare woningen
Er zullen meer sociale koopwoningen (tot € 200.000) en betaalbare koopwoningen (tot € 300.000) gebouwd moeten worden. Een steeds grotere groep met een middeninkomen is namelijk niet in staat een passende woning te vinden. Het inkomen is te hoog om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning of er is te weinig aanbod aan woningen in de categorie middeldure huur tot € 1.000 per maand of koop tot € 300.000. Fractievoorzitter Barend Tensen: “Bovendien zien we dat woningen die oorspronkelijk voor starters zijn gebouwd binnen enkele jaren flink in prijs stijgen, soms wel twee ton. Dat zijn amper meer starterswoningen te noemen. Daar moeten we iets aan doen.”

Dat zijn amper meer starterswoningen te noemen.

Behouden voor doelgroep
Van belang is dus om de bestaande starterswoningen voor die doelgroep te behouden. Het CDA is daarom blij dat het college aan de slag gaat met een doelgroepenverordening waarmee betaalbare (nieuwbouw)woningen in prijs behouden kunnen worden. Dit geldt zowel voor bouw als voor bestaande woningen. Een andere oplossing ziet het CDA in zogenaamde ‘sociale koop’, waarbij je zelf kunt bepalen hoeveel van de koopprijs je gaat betalen en zo ook invloed hebt op de hoogte van de woonlasten. Tensen: “Elders in het land wordt hier al succesvol mee geëxperimenteerd en het zou een uitkomst voor starters zijn.”

Starterslening omhoog
Het CDA heeft eerder al gepleit voor het verhogen van de starterslening van €30.000 naar €50.000. Dit is een aanvullende lening bovenop de reguliere hypotheek en kan het gat overbruggen tussen de maximale hypotheek die de bank verstrekt en het bedrag dat nodig is om de eerste woning te kopen. Een voordeel van deze lening is dat in de eerste 3 jaar geen maandlasten worden betaald. Tensen: “Starters verdienen een steuntje in de rug. Wij vinden het belangrijk dat jongeren en startende huishoudens in Katwijk kunnen blijven wonen om de gemeente sociaal en economisch aantrekkelijk te houden.”