30 juli 2019

CDA: Zorgen over plaatsing tijdelijke N206 langs Valkenburg

Het CDA wil van het college weten waarom er in afwachting van de Rijnlandroute niet voor gekozen is om de tijdelijke N206 aan de zuidkant te plaatsen. "Dat zou voor veel minder overlast zorgen", aldus Valkenburgs CDA-burgerraadslid Kimberley van der Nagel.

Dat zou voor veel minder overlast zorgen

Tijdelijke werkzaamheden
De aanleg van de Rijnlandroute is op dit moment volop bezig. Onderdeel hiervan is de verdieping/verbreding van de N206. Dit gaat natuurlijk een tijdje duren en de provincie wil de tijdelijke N206 vlak langs Valkenburg leggen. Vooral de bewoners van Duinzicht maken zich grote zorgen over gevaarlijke verkeerssituaties, geluidsoverlast en trillingen. De afstand tot het dichtstbijzijnde huis is nog geen 20 meter.

Beter alternatief
Het CDA maakt zich grote zorgen. Van der Nagel heeft daarom, met behulp van Fractie Smits, onder meer aan het college gevraagd waarom ervoor is gekozen om een tijdelijke N206 zo dicht bij de huizen, de speeltuin/dierenweide, een school en ouderenwoningen te plaatsen? Ook wil zij weten of het college zich bewust is van de verkeersdruk die op het dorp Valkenburg toeneemt door de weg aan de noordkant te plaatsen.

Van der Nagel: "Er gaat dagelijks flink wat verkeer over de N206, waaronder ook zwaar vrachtverkeer. De mensen die daar dichtbij wonen gaan dat merken. Een vervelende situatie. We wachten de antwoorden op onze vragen nu af. Hopelijk ligt er een oplossing in het verschiet."