23 mei 2019

Eerste reactie college op vragen CDA over verkeersoverlast Brouwerstraat

Na lang uitstel is er op 9 mei een brief van het college gekomen waarin het grootste gedeelte van de schriftelijke vragen die de CDA-fractie had ingediend, wordt beantwoord.

Pioniersbaan
Hieruit blijkt dat het college het in ieder geval met indiener Jonathan de Mooij eens is over de ideale oplossing: de aanleg van de Pioniersbaan, een weg tussen de A44 en de N206 ten Noorden van Rijnsburg. Zij gaan dit dan ook onder de aandacht brengen bij het nieuwe provinciebestuur.

Vrachtwagenverbod
Navraag bij andere gemeenten leert dat een vrachtwagenverbod echter moeilijk te realiseren valt vanwege het bestemmingsverkeer. "Kom dan minimaal met tijdelijke maatregelen", vindt De Mooij. Op dat verzoek kan het college echter nog niet antwoorden, net als op de vraag of de tegenstrijdigheid van woon- en verblijfsfunctie van de Brouwerstraat kan worden bekeken. Voor die en meerdere vragen en suggesties van het CDA organiseert het college liever een aparte bijeenkomst. "Wat ons betreft mag daar meer vaart achter zitten, het duurt nu al veel te lang. We blijven er met een scherp oog naar kijken. Wordt dus vervolgd", aldus De Mooij.

Uitstel
Het CDA is al een flink tijdje met de verkeersproblematiek in de Brouwerstraat bezig. Op 7 november 2018 hadden zij de vragen al ingediend. Normaal gesproken heeft het college 6 weken om de vragen te beantwoorden. Op 15 januari vroeg De Mooij naar de stand van zaken betreffende de beantwoording van zijn vragen. Op 23 januari vroeg het college (burgemeester en wethouders) om uitstel omdat de vragen vrij complex waren. Er werd toen aangegeven dat het college ervan uit ging de beantwoording voor 1 april te kunnen aanbieden. Begin april vroeg hij nogmaals wanneer de beantwoording verwacht kon worden, aangezien 1 april al was gepasseerd.

Bijeenkomst
Raadslid Dick Oudwater: “Zodra er een bijeenkomst is hopen we dat bewoners rond de Brouwerstraat, maar ook andere Rijnsburgers komen inspreken. Wij houden u in ieder geval op de hoogte.” Wilt u meer weten over de vragen en de beantwoording van het college? Kijk dan even op onze website of onze Facebook-pagina. Hier hebben we een link naar de vragen en brieven van het college geplaatst. Voor verdere vragen kun u altijd contact opnemen via
[email protected].

Onze vragen en de brief van het college zijn hier in volledigheid te vinden.