15 februari 2022

Eindelijk een Knarrenhof voor senioren!

Vorige week werd bekend dat de gemeente een intentieverklaring gaat ondertekenen met woningcorporatie Dunavie en de Stichting Knarrenhof over Hof Korte Vaart (oude Julianaschool). Hiermee gaat een langgekoesterde wens van het CDA in vervulling!

Woonplek voor senioren
Raadslid Irene van der Plas: “Super dat ze nu echt zover zijn om een mooie woonplek voor senioren op deze bijzondere locatie te realiseren. En helemaal de combinatie met sociale huur spreekt ons aan: ook aan mensen met een kleine beurs wordt gedacht. Wethouder Corien van Starkenburg heeft zich de afgelopen jaren keihard ingezet om dit resultaat te bereiken."

Ouderwets burenfatsoen
Over de vestiging van een Knarrenhof in onze gemeente heeft het CDA de afgelopen jaren heel wat gesprekken gevoerd en vragen gesteld. Van der Plas: “Dan is dit nu wel een heel mooi bericht! Als dit echt gaat lukken, dan hebben we straks een heel bijzondere woonvorm voor ouderen in onze gemeente. Op een mooie plek in Rijnsburg, met alle voorzieningen binnen handbereik. Een woonvorm onder meer gebaseerd op ouderwets burenfatsoen en nabuurschap, naar elkaar omkijken dus.” Met veel inzet ook van initiatiefgroep Krasse Knarren lijkt het er nu dus echt van te komen.

Alternatieve woonvormen
Het CDA pleit in het verkiezingsprogramma sterk voor collectieve en andere alternatieve woonvormen. Woordvoerder wonen Barend Tensen: "Ze passen bij de behoeften van deze tijd. Huishoudens worden steeds kleiner en onze bevolking wordt ouder. Veel ouderen hebben behoefte aan een plek waar men omziet naar elkaar. De gemeente doet er goed aan om veel meer in te spelen op dit soort ontwikkelingen en kansen te pakken om de overspannen woningmarkt wat lucht te geven en doorstroming te stimuleren."