14 september 2017

Extra zonnepanelen op dak nieuw zwembad

Het nieuwe zwembad wordt nog duurzamer dan verwacht. Er komt voor 1.500 m² aan zonnepanelen op het dak van het zwembad, in plaats van 300 m². Het vermogen van de panelen is verhoogd. In totaal zijn er straks 490 panelen die goed zijn voor ongeveer 140.000 Kwh aan groene stroom per jaar.

"Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt van het nieuwe zwembad", zegt wethouder Krijn van der Spijk. "Al deze maatregelen leiden tot hoge prestaties op het gebied van energiebesparing, milieu, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. Een lage energierekening is mooi meegenomen." Het college heeft besloten om voor de extra panelen € 238.600 beschikbaar te stellen. Het CDA kon vanavond van harte instemmen dit voorstel.

CDA-raadslid Lisette van der Maden: "Het verduurzamen van sportaccomodaties is zeer belangrijk voor het CDA. Het besluit sluit dan ook naadloos aan op de door onze fractie gestelde vragen met betrekking tot de duurzaamheidsmaatregelen voor sportaccomodaties."

Bijdrage van SDE-subsidie
Door de Minister van EZ is een SDE-subsidie toegezegd van maximaal € 122.380 die over een periode van 15 jaar in gelijke jaartermijnen wordt uitgekeerd (Stimulering Duurzame Energieproductie). De uiteindelijk uit te betalen subsidie is onder andere afhankelijk van de daadwerkelijke groene stroomproductie. Met de gekozen 300 Watt panelen zal de maximaal toegekende subsidie ook daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Minder energiekosten
Het totaal geïnstalleerd vermogen wordt nu 147.000 Watt i.p.v. 25.600 Watt. Dit is een behoorlijke toename. Dit komt onder meer door de hogere opbrengst van de nieuwste generatie zonnepanelen met een vermogen van 300 Watt i.p.v. de aanvankelijk aangeboden panelen van 260 Watt. De prognose voor de besparing op de energiekosten is € 10.143 per jaar, gemiddeld genomen over een periode van 20 jaar. De besparing op CO2-emissie is ca. 78.584 kg/jaar. Dat staat gelijk aan zo'n 600.000 autokilometers met een dieselmotor.

Duurzaam zwembad
Naast de zonnepanelen worden er meer duurzame maatregelen genomen. Zo worden de toiletten doorgespoeld met regenwater en voor de verlichting wordt gebruik gemaakt van 100% LED. De installatie van het zonnestroomsysteem is onderdeel van de bouw van het nieuwe zwembad, waarvan de oplevering in april 2018 wordt verwacht.