03 oktober 2022

Geen windmolens bij Valkenburgse Meer en ruimte voor verenigingsleven

Binnenkort de gemeenteraad over de Gebiedsvisie Valkenburgse Meer. Dit is een belangrijk document voor de ontwikkeling van het gebied. Het CDA ziet geen ruimte voor windmolens en zonnepanelen op en rond het Valkenburgse Meer en komt met een voorstel om het plan aan te passen.

Ruimte voor recreatie
Valkenburg is op dit moment al niet rijkelijk bedeeld qua recreatiemogelijkheden. Zeker met oog op het nog te ontwikkelen Valkenhorst zijn de plannen van het gemeentebestuur om het Valkenburgse Meer te misbruiken voor energieopwekking onverstandig. Fractievoorzitter Barend Tensen: “We hebben eerder in de gemeenteraad afgesproken om ons te richten op eenvoudigere oplossingen die geen afbreuk doen aan het landschap. Te denken valt aan zonnepanelen op daken van bedrijven, openbare gebouwen en van particulieren (waaronder ook die van stichtingen/verenigingen) en langs infrastructuur. Bovendien staat het haaks op de doelstelling om het Valkenburgse Meer als een recreatieve parel voor de omgeving met veel biodiversiteit te laten floreren.”

De plannen van het gemeentebestuur om het Valkenburgse Meer te misbruiken voor energieopwekking zijn onverstandig.

Volkstuinvereniging
Verder vraagt het CDA aandacht voor het verenigingsleven. De partij verzoekt het gemeentebestuur actief mee te denken met de huidige Valkenburgse Volkstuinvereniging ‘De Kwaaie Margen’ over haar voortbestaan, mogelijk op een andere plek. Tensen: “Het sociaal-maatschappelijke aspect moeten we niet vergeten. Verenigingen als deze voorzien in ontmoeting en dat moeten we koesteren.”

Tweede begraafplaats
Tijdens de raadscommissie (het debat vóórdat er een besluit wordt genomen) wees het CDA de wethouder op het eerder aangenomen voorstel van o.a. CDA en ChristenUnie om bij de 10 Meilaan, in het dorpshart van Valkenburg, plek te reserveren voor een tweede begraafplaats, nu de eerste vol begint te raken. Volgens een inventarisatie is er echter voldoende ruimte en wordt er voor een tweede begraafplaats gekeken naar het nog te ontwikkelen Valkenhorst. Het CDA heeft de wethouder gevraagd deze inventarisatie snel beschikbaar te stellen zodat een zorgvuldige beslissing genomen kan worden.