15 oktober 2017

Gemeenteraad stemt in met Woonlastenfonds nieuwe stijl

De gemeenteraad heeft 12 oktober ingestemd met een nieuwe opzet van het Woonlastenfonds. Dit fonds is bedoeld voor mensen die tijdelijk in hun inkomen achteruit zijn gegaan en daardoor problemen krijgen met het betalen van hun huur. Huurders in de vrije sector én in de sociale huur kunnen in aanmerking komen voor ondersteuning. Het bestuur beslist op de aanvraag.

Drie jaar geleden werd tijdens het 'Groot Katwijks Huurdebat' het idee voor een Woonlastenfonds voor het eerst geopperd door Willem van Duin. 

CDA-raadslid Lisette van der Maden: "De huurders in Katwijk hadden een vangnet, een steuntje in de rug nodig. Gelukkig trekt inmiddels de economie weer aan, maar de noodzaak voor dit fonds blijft. Een plotselinge daling in het inkomen kan iedereen overkomen en het zou in een zorgzame gemeente als Katwijk niet zo moeten zijn dat men daardoor in de grote financiële problemen terecht komt."

Evaluatie eerste regeling Woonlastenfonds
De regeling Woonlastenfonds is vorig jaar geëvalueerd en daaruit is naar voren gekomen dat het beter kan. De gemeente heeft daarom gekozen voor een nieuwe opzet van het Woonlastenfonds in de vorm van een zelfstandige stichting met een bestuur dat beslist over de aanvragen. In het bestuur zijn de gemeente, SHD en een onafhankelijk lid vertegenwoordigd.

Maken Budgetplan
Wethouder Krijn van der Spijk: "De persoonlijke situatie van de huurder telt nu ook mee bij de aanvraag. Dus er wordt niet alleen gekeken of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden. De huurder maakt een budgetplan samen met Stichting Grip op de Knip. Daarmee heeft de huurder een actieve rol om de eigen situatie te laten verbeteren".

Lisette van der Maden sprak in het debat uit dat het lang heeft geduurd voordat we van de evaluatie van de pilot naar dit nieuwe voorstel zijn gekomen. "We hebben begrepen dat er al aanvragen liggen te wachten op de goedkeuring. Daaruit blijkt maar weer hoe belangrijk dit woonlastenfonds is en dat een spoedige voortgang noodzakelijk is," bepleitte Van der Maden. "Het CDA wil daarom van harte haar steun geven aan dit voorstel van het woonlastenfonds nieuwe stijl."

Aanvragen SHD
Het nieuwe fonds krijgt een jaar om te bekijken of met deze werkwijze de doelgroep wel bereikt wordt. Het bestuur van het fonds bestaat uit drie personen: twee vertegenwoordigers namens gemeente en SHD en een onafhankelijk lid. Dunavie en de Stichting Grip op de Knip adviseren het bestuur van het Woonlastenfonds. Aanvragen kunnen worden gedaan via de SHD. Zodra deze nieuwe opzet is goedgekeurd door de gemeenteraad en ook het budget wordt toegekend kan de stichting voor het fonds aan de slag. De inwoners worden dan verder geïnformeerd over hoe een mogelijke aanvraag voor het Woonlastenfonds kan worden ingediend.

Bij de evaluatie van de pilot van het woonlastenfonds bleek dat enkele aanvragen waren afgewezen door de te strikte regelgeving. Op verzoek van het CDA meldde de wethouder dat deze mensen opnieuw worden benaderd.

Tenslotte sprak Lisette van der Maden namens het CDA waardering uit naar de vrijwilligers van de SHD en Grip aan de Knip voor de onmisbare steun die zij bereidt zijn te bieden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.