18 februari 2022

Jacco van Duijn op de barricaden voor leefbaarheid Katwijk aan den Rijn

Voor het CDA stonden gisteravond in de gemeenteraad twee zaken bovenaan voor Katwijk aan den Rijn: "De leefbaarheid moet er op de lange termijn écht op vooruit gaan en de Oranjevereniging behoudt zijn plek", aldus raadslid Jacco van Duijn. De afgelopen weken kwam, met de aankondiging van nieuwe busbaan, de kans om bij de provincie aan te dringen op goede maatregelen. De communicatie met inwoners en initiatiefnemers van de Duinvallei had beter gemoeten en hierdoor was er veel onzekerheid en vooral onbegrip over de plannen. Daarom hebben wij ons hard ingezet voor de volgende punten:

• Voordat we 1,5 miljoen uitgeven voor een geluidscherm moet eerst onderzoek worden gedaan dat aantoont dat het scherm het geluid en fijnstof voor de komende 20 jaar genoeg terugdringt. Wordt de leefbaarheid niet voldoende verbeterd? Dan moet er een nieuw plan komen!
  • De Oranjevereniging houdt de plek op de Duinvallei en er wordt samen met de Oranjevereniging gezocht naar een permanente evenementenlocatie.
  • Bij de provincie moet de gemeente aandringen dat de N206 op een lijst komt voor Rijkssubsidie. Hierdoor kunnen we op de langere termijn een tunnel aanleggen.
  • De Nieuwe Duinwegtunnel blijft toegankelijk voor auto’s. De veiligheid moet wél worden verbeterd voor deze tunnel.
  • De verkeersdrukte op de Molentuinweg en Zeeweg moet onderzocht worden, want de wegen moet ook daar niet worden verslechterd.

Dankzij de aanpassingen die nu zijn doorgevoerd in de plannen is het CDA tevreden met het resultaat, maar blijft tegelijkertijd huiverig voor de toekomst. De leefbaarheid moet, onderbouwd met onderzoek, worden verbeterd. Als dit niet gebeurt moet de gemeente terug naar de tekentafel.

We gaan, samen met de inwoners, voor een toekomstbestendige N206, waar Katwijk aan den Rijn echt op vooruit gaat. Nu en in de toekomst.