25 februari 2022

Laten we elkaar blijven ontmoeten

Door Nienke van de Giessen, kandidaat-raadslid (#11) voor het CDA.

De agora was in de Griekse oudheid de plek waar het politieke en sociale leven zich afspeelde. Het betekent verzamelplaats en dat was het ook. Allereerst was het een vergaderplaats voor vrije burgers: de volksvergadering kwam hier bijeen. Daarnaast werd de plek gebruikt als marktplaats en ontmoetingsplek, waar mensen ontspanden en met elkaar in gesprek gingen.

Dialoog met elkaar
Hoe mooi zou het zijn als wij dit in ere herstellen? Een plek waar in ons moderne leven tussen de burgers en politiek kan plaatsvinden. Waar we bij elkaar kunnen komen en elkaar proberen te verstaan. Multifunctionele buurthuizen, culturele voorzieningen of seniorenflats zijn prachtige plekken hiervoor. De dialoog met elkaar - ook tussen verschillende generaties - kan hier plaatsvinden door onder andere brainstormsessies, workshops en debatten. Maar we kunnen elkaar natuurlijk ook gewoon aan de keukentafel ontmoeten. Zeker in nauw met elkaar betrokken buurtgemeenschappen kan het zinnig zijn dat een politicus regelmatig aanschuift om de stem van de burgers te horen.

Tegen polarisatie
Wat zou de rol van de kerk kunnen zijn? In ieder geval kan de kerk ook een verbindende rol spelen in de samenleving. Ik maak me zorgen over de huidige tijd waarin polarisatie en populisme een steeds grotere rol spelen. Daar kan de kerk een tegengif voor zijn.

Ontmoetingsplekken zijn hard nodig. Daar ga ik mij als kandidaat-raadslid keihard voor inzetten.

Laten we dus vooral veel plekken creëren waar er oor kan zijn voor het perspectief van jezelf en de ander. En door naar elkaars ideeën over de wereld te luisteren, kun je elkaar proberen te verstaan. Het helpt ons ook om ons weer bewust te worden van het feit dat we deel uitmaken van een sámenleving. Het maakt dat we ons weer verbonden kunnen voelen met de ander en dat is de beste weg om onze problemen op te lossen. Met elkaar. Bovendien herinnert het ons eraan dat we samen verantwoordelijk zijn voor die samenleving. Dat we die zelf met z’n allen creëren. En zo worden we automatisch allemaal ook weer politiek betrokken burger. Net als in de oudheid. Democratie is een werkwoord, dus er is voor ons allemaal werk aan de winkel!

In gesprek
Ontmoetingsplekken zijn dus hard nodig. Daar ga ik mij als kandidaat-raadslid keihard voor inzetten. Communicatie gaat tegenwoordig voornamelijk via tekst, ook in deze column. Maar hoeveel fijner zou het zijn als we elkaar echt ontmoeten? En niet alleen via social media, waar meningen continue worden geventileerd zonder de verbindende kracht van een echt gesprek waarbij je elkaar in de ogen kijkt. Ik hoop van harte u binnenkort live te ontmoeten om in gesprek te gaan. Gelukkig is dat door het afschalen van de coronabeperkingen weer veel gemakkelijker mogelijk! Interesse? Stuur een mailtje naar [email protected]