27 april 2021

Meer aandacht voor kwetsbare jongeren in coronatijd

Jongeren ervaren door corona veel problemen. Somberheid, eenzaamheid en depressies komen het laatste jaar steeds meer voor in onze regio. Zorgwoordvoerder Jacco van Duijn (foto) van het CDA heeft gevraagd hoe de gemeente Katwijk dit probleem aanpakt.

Join us
Met het geld dat het Rijk hiervoor heeft vrijgemaakt gaat de gemeente veel goede maatregelen doorvoeren. Ten behoeve van de mentale gezondheid van jongeren in onze gemeente wordt er extra ingezet op wekelijks contact met kwetsbare jongeren door Welzijnskwartier. Daarnaast is er vanuit de praktijkondersteuner van de huisarts meer aandacht voor mentale gezondheid. Nieuw in onze gemeente is het initiatief ‘Join us’. Join us dringt eenzaamheid onder jongeren tussen de 12 en 25 jaar terug door hen samen te brengen en te helpen sociaal sterker te worden. Meer informatie is te vinden op join-us.nu.

Solidariteit tussen generaties
Van Duijn: “Jongeren ervaren iets wat ze nooit eerder hebben meegemaakt en dit zorgt voor problemen. We moeten hier niet van wegkijken, maar hier juist veel werk van maken. De wijkwerkers, verenigingen en clubs zijn belangrijk om jongeren te helpen in deze tijd.” Het belang van maatschappelijke organisaties voor een goed functionerende samenleving waarin we naar elkaar omzien wordt in deze tijd alleen maar bevestigd. Het CDA vindt dat juist nu de toekomst van veel jongeren onzeker lijkt we hen moeten helpen en solidair moeten zijn met volgende generaties.