08 februari 2018

Overlast verkeer en parkeren terugdringen speerpunt in CDA-verkiezingsprogramma 2018 - 2022

Het CDA presenteert haar verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. In het program neemt het CDA krachtig stelling vóór een diepgewortelde wens van veel inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg: overlast door verkeer en overlast door parkeren terugdringen. Andere thema's die ruim aandacht krijgen zijn Zorg, Wonen en Omgang met elkaar.

Parkeeroverlast in Katwijk aan Zee terugdringen
Het is veel inwoners van Katwijk aan Zee een doorn in het oog: op zondag is er in hun straten en buurten geen doorkomen aan. Het parkeren is gratis en dat trekt op mooie dagen veel gasten van buitenaf aan. Foutparkeerders hebben de vrije hand, want er is geen controle. Tot ergernis en overlast van heel veel bewoners aan de kust. Het CDA wil dat het belang van de eigen inwoners voorop komt te staan: terugdringen van de parkeeroverlast op zondag én daardoor alle avonden eerder gratis parkeren.

'Er is geen enkele reden waarom we gasten van buitenaf zouden faciliteren met gratis parkeren, terwijl we daar zelf de overlast van ondervinden', aldus raadslid Bas Drinkwaard.

Als het aan het CDA ligt dan geldt het betaald parkeren op zondagen vanaf 12 uur, zodat kerkgangers zich er niet door belemmerd hoeven te voelen.

Verbod doorgaand vrachtverkeer
In andere dorpen van de gemeente wordt veel overlast ervaren van doorgaand vrachtverkeer. Al jaren wordt er in Rijnsburg gesproken over de Brouwerstraat en de Oegstgeesterweg/Sandtlaan. Door veel verkeer, waaronder veel vrachtverkeer, voelen kwetsbare gebruikers van de weg zoals fietsers en voetgangers zich er onveilig. Voor veel bedrijven is de route over de Brouwerstraat een snelle route tussen de A44 en bedrijventerreinen als Klei-Oost en de Claver. 'Maar omrijden via de N206 levert amper tijdsverlies op, maar wel veel meer veiligheid in ons dorp', zegt Dick Oudwater. 'Bovendien komt dat de leverbaarheid voor de bewoners langs de weg ten goede. Denk eens aan overlast vanwege herrie, fijnstof en trillingen. Wat ons betreft komt dat verbod er zo snel mogelijk'. Onlangs kondigde het College een onderzoek aan naar een vrachtwagenverbod.

'Het CDA heeft geen behoefte aan weer een lang onderzoek, maar wil nu daden', aldus Oudwater.

Wat het CDA betreft staat de problematiek in Rijnsburg niet op zichzelf. Ook in andere delen van de gemeente, zoals de Rijnstraat in Katwijk aan den Rijn en de Hoofdstraat in Valkenburg, is de overlast van vrachtverkeer groot.

Omgang met elkaar
Andere belangrijke thema's in het programma zijn Wonen, Zorg, Veiligheid en Omgang met elkaar. Lijsttrekker Adger van Helden zegt over dat laatste: 'We horen veel mensen over de manier hoe we hier met elkaar omgaan: pesten op school, ouders langs het veld, ongenuanceerde teksten op social media. De overheid kan dat niet oplossen, dat moeten we met elkaar anders doen. Wij staan voor respect voor elkaar, ook als je het niet met elkaar eens bent.