21 september 2022

PvdA, D66, CDA, GB: blij met meer bussen tussen Katwijk-Leiden

Er gaan weer meer bussen rijden naar Katwijk. Na de herfstvakantie zal Arriva de frequentie tijdens de daluren gaan verhogen. Dit blijkt uit de antwoorden op de vragen die de fracties van PvdA, D66, CDA en GemeenteBelangen drie weken geleden hebben gesteld.

Onacceptabele verschraling
Als onderdeel van de ‘lentedienstregeling’ had vervoersmaatschappij Arriva besloten dat er minder bussen tussen Katwijk en Leiden zouden gaan rijden. Dit betekende dat er tijdens de daluren (tussen 8 en 15 uur) minder bussen zouden rijden op de R-netlijnen 430 / 431 en de lijn 20/21 door Rijnsburg. Volstrekt onacceptabel, volgens PvdA, D66, CDA en Gemeentebelangen. Het OV-aanbod in Katwijk zou volgens de partijen hiermee nog verder verschralen. Die lentedienstregeling wordt nu teruggedraaid.

Gebruikelijke dienstregeling na herfstvakantie
Na de herfstvakantie gaan de bussen in de daluren weer de gebruikelijke 8x per uur per richting rijden. In de spitsen rijden de lijnen in beide gevallen minimaal 8x per uur per richting. Dat is goed nieuws: qua openbaar vervoer is Katwijk al niet rijkelijk bedeeld doordat een aantal lijnen qua frequentie in het verleden zijn verlaagd. De partijen zijn blij dat het OV in Katwijk hiermee weer wat meer op peil komt. Als we het OV aantrekkelijker willen maken ten opzichte van de auto moet het aanbod wel op orde zijn. Goed nieuws ook voor inwoners van onze gemeente die voor werk of studie afhankelijk zijn van deze verbinding!