22 juni 2020

Waardevol werkbezoek gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA's)

Het CDA bracht een bijzonder nuttig werkbezoek bij de GOA’s (Gemeentelijke Opsporingsambtenaren). Veiligheidswoordvoerder Dick Oudwater en fractievoorzitter Barend Tensen gingen er vanmiddag even goed voor zitten. Wij vragen op gemeentelijk niveau al tijden aandacht voor de wapenuitrusting van onze handhavers. Te denken valt aan bodycams, pepperspray en wapenstokken. Zij krijgen steeds meer verantwoordelijkheden, zo werd in het gesprek ook bevestigd, en lopen hierdoor meer risico om in gevaarlijke situaties terecht te komen: “Ik heb liever dat ik het heb en niet hoef te gebruiken dan andersom, er gaat namelijk echt een preventieve werking van uit.”

Onze handhavers moeten gewoon veilig hun werk kunnen doen.

Oudwater: "Onze handhavers moeten gewoon veilig hun werk kunnen doen. Gelukkig gaat de minister hier nu serieus werk van maken." Met een zomer op komst waarin veel Nederlanders door de coronacrisis genoodzaakt zijn vakantie ‘in eigen land’ te gaan vieren zou er best eens extra druk op onze GOA’s komen te staan als het gaat om handhaving. Bijvoorbeeld op en aan de stranden. Goed ook om alvast met hen van gedachten te wisselen over de nieuwe Parkeernota, die we binnenkort in de raad bespreken. Handhaving op zondag is immers een van de opties die voorligt.