06 november 2020

Werkbezoek 'Maatjes op maat' tegen eenzaamheid

Voor een fractie als de onze, die graag de samenleving intrekt om mensen en organisaties te ontmoeten, zijn het ook lastige tijden. Toch spraken CDA-ers Jacco van Duijn en Irene van der Plas vorige week af met de twee initiatiefnemers Erik Houwaart en Michiel Smit van MaatjesopMaat. Op anderhalve meter én in de buitenlucht bij Hortus Kariva. Een warm gesprek over een burgerinitiatief in de gemeente Katwijk met als doel mensen bij elkaar te brengen die behoefte hebben aan meer sociaal contact. Of met andere woorden: een extra middel in de aanpak tegen eenzaamheid.

Behoefte aan contact
Via hun contacten in het vrijwilligerswerk merkten Erik en Michiel hoe rampzalig eenzaamheid voor vooral oudere mensen kan zijn en bedachten vervolgens Maatjesopmaat. De bedoeling is maatjes aan elkaar te koppelen en als dat goed lukt worden beide partijen gelukkiger van het contact. “Want”, vertelt Erik, “eenzaamheid wordt vaak wel gesignaleerd maar het probleem is om mensen samen te brengen en daar kunnen wij nu juist een rol in spelen.” Zeker in deze coronatijd zijn er veel ouderen die behoefte hebben aan contact (vertrouwd én dichtbij) maar ook andere doelgroepen melden zich. Verbindingen met organisaties in het veld zijn intussen gelegd en de eerste koppelingen zijn met succes tot stand gebracht. Kort gezegd werkt het zo: je meldt je aan via de website, hebt een kennismakingsgesprek met een begeleider, dan volgt de koppeling met een maatje en daarna wordt teruggekeken hoe dit is verlopen en of het contact verder gaat.

“Als betrokken en bevlogen inwoners van onze gemeente zelf de handen in elkaar slaan om het leven voor anderen mooier te maken, dan moet je daar de ruimte voor geven.

Een initiatief dat het CDA zeker aanspreekt. Zorgwoordvoerder Jacco van Duijn: “Als betrokken en bevlogen inwoners van onze gemeente zelf de handen in elkaar slaan om het leven voor anderen mooier te maken, dan moet je daar de ruimte voor geven en ze daarin vanuit de gemeente zoveel mogelijk ondersteunen. Bijvoorbeeld: met advies over hoe deze pilot ergens een plekje kan krijgen in de Maatschappelijke Agenda. Deze enthousiaste jonge vrijwilligers moeten niet stuklopen op de papierwinkel maar doen waar ze blij van worden namelijk een brug slaan tussen mensen.”

Sociale tuin
Met windkracht 8 en een regenboog aan de hemel showen Michiel en Erik nog even het project Hortus Kariva (precies, de beginletters van Katwijk Rijnsburg Valkenburg) van MaatjesopMaat. Michiel: “Hier in de Duinvallei hebben wij dit stukje land in beheer om daar een ‘sociale tuin’ van te maken, een ontmoetingsplaats waar jong en oud samenkomt. Met elkaar de tuin onderhouden, heerlijk tot rust komen, kennismaken met een maatje: het kan allemaal.”

Maatjesopmaat is nog in de opstartfase en kan vrijwilligers (ook jongeren) en sponsors goed gebruiken. Wie belangstelling heeft om bestuurslid te worden, kan zich ook melden. Meer informatie op de website en social media: maatjesopmaat.nl. Vind je het leuk als het CDA bij jouw/uw bedrijf/initiatief/vereniging/club langskomt, laat het ons weten en dan kijken we met elkaar wat mogelijk is: mail naar [email protected]