14 juli 2016

Werkbezoek Sybrand Buma en Mona Keijzer aan zorgorganisatie DSV

Op donderdag 14 juli brachten CDA politici Sybrand Buma en Mona Keijzer een werkbezoek aan zorgorganisatie DSV|verzorgd leven. Doel van het werkbezoek was om in gesprek te gaan over de werking van de Wlz (Wet langdurige zorg) in de praktijk.

Het werkbezoek begon in met een rondleiding en gesprek in DSV| Vlietstede in Rijnsburg. Hier is een compleet nieuw zorggebouw neergezet door DSV, op de plek waar eerder het oude Vlietstede stond. In dit ruim opgezette, duurzame gebouw zijn allerlei innovatieve zorgvoorzieningen aangebracht en wordt de bewoners zoveel mogelijk comfort, privacy, eigen regie, moderne zorg en veiligheid geboden. Ook is er een zorgsteunpunt van waaruit thuiszorg wordt gegeven. Er is een hospice, een fraai aangelegde eigen tuin en alle bewoners hebben een eigen, ruim appartement. In de gezamenlijke ruimte 'De ontmoeting' in Vlietstede kunnen de bewoners wat eten of een kopje koffie drinken, deelnemen aan activiteiten of familie en andere buurtbewoners ontmoeten.

Moderne zorggebouwen en buurtgerichte laagdrempelige zorg
DSV heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in nieuwe, moderne zorggebouwen en zorgvoorzieningen in de buurt. Ook in Lisse (Rustoord) en in Katwijk (Parledam en Parlevlietgebouw). Ook DSV|Duinrand in Katwijk zal binnenkort volledig nieuw herbouwd worden (vanaf zomer 2016 begint de sloop van het oude pand en begin 2017 start ook daar de nieuwbouw). Na het bezoek aan Vlietstede volgde een bezoek aan het nieuwe appartementencomplex 'Parledam' van DSV in Katwijk en het naastgelegen, in oude luister herstelde historische visserijpand 'Parlevliet' en 'De Reedery', het ontmoetingscentrum met buurtfunctie. Vanuit De Reedery worden activiteiten aangeboden speciaal voor senioren in de appartementen, hun familie en de ouderen in de wijk.

De politici lieten zich uitgebreid informeren over de zorggebouwen en de faciliteiten van DSV en bespraken met directeur-bestuurder Gerard Herbrink en medewerkers van DSV welke gevolgen het huidige beleid en de wetgeving heeft in de praktijk van de ouderenzorg.