30 juli 2021

Werkbezoek: Tiny Houses voor jongeren

Angelina en Dennis bouwen hun huisje het liefste zelf! Het woningtekort is een groot probleem in onze gemeente, zeker voor jongeren en starters. We – fractievoorzitter Barend Tensen, Ymke Ella en CDA-bestuursleden Peter Blok en Cor Kromhout – gingen langs bij Angelina van der Bent en Dennis Zandbergen. Het is hun droom om in een Tiny House te gaan wonen. Angelina (19) werkt in het onderwijs en Dennis (23) is timmerman. Vol trots lieten zij de CDA’ers hun ontwerp zien. In de loods van de vader van Angelina zijn zij van plan het huisje te bouwen, dat volledig zelfvoorzienend (en dus energieneutraal) moet worden. Doordat dit soort woningen ‘vooraf’ en in korte tijd gebouwd worden zorgt het voor veel minder bouwafval en uitstoot dan normale woningen.

Veel jongeren kijken echt op een andere manier naar wonen dan vorige generaties. Ze nemen genoegen met minder woonruimte en zijn veel meer met natuurbeleving en duurzaamheid bezig. De gemeente moet daarop inspelen! Het CDA pleit al langere tijd voor flexibele woningen in onze gemeente. In een door alle partijen gesteunde motie hebben we het gemeentebestuur verzocht om te zoeken naar geschikte locaties. Daar horen we binnenkort meer over. Het zou fantastisch zijn als enthousiaste, creatieve en initiatiefrijke jongeren zoals Angelina en Dennis zich in hun zelfgebouwde Tiny House in hun geliefde Katwijk kunnen vestigen.