28 mei 2019

Werkbezoek verslavingszorgorganisatie De Brug

Fractievoorzitter Barend Tensen en CDA zorgwoordvoerder Jacco van Duijn gingen op bezoek bij Stichting De Brug, de ggz-instelling voor verslavingszorg met hoofdvestiging in Katwijk. Zij kwamen daar een mooie mix van vrijwilligers en professionals tegen. De medewerkers bieden, in de woorden van manager bedrijfsvoering Henk de Wit, hulpzoekers graag ‘de warme hand’.

De raadsleden werden na een rondleiding uitvoerig geïnformeerd over het huidige zorgaanbod en de ambities van De Brug. De organisatie volgt het zogenaamde ‘vier huizen’ traject: van tijdelijke opvang via begeleid in groepsverband en zelfstandig wonen, moet dit uiteindelijk leiden tot herstel en terugkeer in de maatschappij. Veel verslaafden hebben zo hun verleden achter zich gelaten en een nieuw leven op kunnen bouwen.

Jacco van Duijn: “Mooi om te zien hoe De Brug een belangrijke wijkfunctie vervult waar mensen met verschillende problemen samenkomen. Om door te ontwikkelen kijken zij ook naar goede huisvesting voor tijdelijk verblijf en dat is iets waar we ons goed in kunnen vinden.” Problemen met alcoholmisbruik en drugsgebruik vragen wat het CDA betreft onverminderd aandacht. Wij stimuleren daarom gemeentelijke samenwerking met organisaties zoals De Brug.